Erfenis: broer uitkopen

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Erfenis: broer uitkopen

#1 , 03 okt 2023 22:53

[b] Twee vragen samengevoegd - JurecaBE - moderator [/b]


Onlangs kregen ik en mijn broer een erfenis. Wij zijn nog bij de notaris bezig voor een waarde bepaling enz... .
Ik wil deze eigendom behouden. Ik krijg 75%, mijn broer 25%.

Van zodra het te betalen bedrag bekend is, hoeveel maanden tijd heb ik om deze aan mijn broer te betalen?

Ik ben ook gaan horen bij de bank. Als ik een hypotheek neem dan val ik onder een duurdere schijf bij de notaris.
Kan je voor zoiets ook een persoonlijke lening nemen? Het is geen extreem hoog bedrag.

Ik probeer ook facturen in te brengen om het deel van mijn broer wat lager te krijgen maar helaas heb ik niet van alles een betalingsbewijs, ook ivm cash gebruik en geen bankoverschrijving. Kan ik hier ook iets aan doen?

Alvast bedankt aan allen!

.../...
Hoi, Helaas is mijn laatste ouder (vader) overleden. Ondertussen 4 maanden geleden.
Nu blijft zijn eigendom over als erfenis.

Ik heb alleen 1 broer. Ik heb beslist om hem uit te kopen. Ik wil het eigendom behouden.
Alles is al aangegeven bij de overheid enz.. .

Nu komt mijn vraag, hoeveel tijd heb je om uw broer te betalen? Hoe lang kan ik dit rekken?

Lelie60
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2023 19:08

Alles zal afhangen van de prijs en de voorwaarden die u met uw broer kan onderhandelen. Hij kan zijn prijs heel hoog zetten en te betalen bij verlijden akte. Hij is niet verplicht akkoord te gaan met een waardebepaling door wie ook. Indien hij niet akkoord is met de prijs die u wenst te betalen of niet wil verkopen zal je naar de rechtbank moeten om uit onverdeeldheid te treden. En dan volgt doorgaans een openbare verkoop waarbij je als kandidaat-koper kan meebieden.
Welke kosten je broer zou moeten betalen is mij een raadsel.

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#3 , 08 okt 2023 14:05

Beste

Verklaar eens waarom je bij notaris ‘in een duurdere schijf’ zou vallen? Hoogstens heb je aktekosten hypotheek. Persoonlijke lening onroerend doel is theoretisch mogelijk. Maar rentevoet is daar veel hoger gezien geen zakelijke waarborg. Secundo is termijn doorgaans max 8 jaar waardoor maandlast misschien te hoog wordt. Wat waarde betreft is er een akkoord tussen u en uw broer nodig. Bewijzen of niet spelen geen rol.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Yanick
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2023 18:36

Beste

Verklaar eens waarom je bij notaris ‘in een duurdere schijf’ zou vallen? Hoogstens heb je aktekosten hypotheek. Persoonlijke lening onroerend doel is theoretisch mogelijk. Maar rentevoet is daar veel hoger gezien geen zakelijke waarborg. Secundo is termijn doorgaans max 8 jaar waardoor maandlast misschien te hoog wordt. Wat waarde betreft is er een akkoord tussen u en uw broer nodig. Bewijzen of niet spelen geen rol.
Hallo, das wat ik gehoord had. Nu zijn de notaris kosten onder de 5k+-. Als ik toch een hypotheek zou nemen liggen de notaris kosten rond de 20k+-. Hoe of wat weet ik niet goed.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”