Eigenaar toegewezen legaten

CarolineDeco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Eigenaar toegewezen legaten

#1 , 06 sep 2023 09:53

Hallo,

De aangifte is momenteel ingediend door alle erfgenamen. Het testament is opgemaakt met toewijzingen van onroerende goederen (legaten) aan bepaalde personen.

Vanaf wanneer zijn wij eigenaar van de toewijzingen is dit na het indienen van de nalatenschap door alle erfgenamen of volgt dit nog?

bullgod
Berichten: 339
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 sep 2023 10:25

legatarissen worden m.i. eigenaar op moment v overlijden.
wanneer de legataris het legaat effectief in handen krijgt, hangt v een aantal factoren af, denk ik.
o.a. of de successierechten reeds betaald zijn.
en of er naast legatarissen ook nog wettelijke erfgenamen zijn.
alle gerechtigden zullen een akkoord moeten vinden omtrent de verdeling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

CarolineDeco
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 sep 2023 10:43

Het legaat betreft een onroerend goed dat verkocht wordt. Iedere erfgenaam ontvangt een onroerend goed dat via een verdeelsleutel (gelijke bedragen in ieder zijn mandje) al dan niet aangevuld moet worden. Sommigen moeten bijbetalen en anderen moeten ontvangen. De successierechten worden behaald aan de hand van de verkoop en het overige deel mag dan door de betreffende legataris behouden worden.

Volgens ik het lees moet er dus eerst nog een akkoord volgen rond de verdeling?

Reclame

bullgod
Berichten: 339
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 sep 2023 12:57

dat is onmogelijk te beantwoorden met zo weinig info.
en ook nog verwarrend en schrijffouten:
iedereen erft 1 specifiek onroerend goed en dan is er nog 1 extra OG dat verkocht zal worden, om met de opbrengst alle erfgenamen gelijk te schakelen qua ontvangst?
aan wie of wat moeten sommigen in dat geval "bijbetalen" ?
successierechten beHaald (of beTaald ?) met opbrengst verkoop?
bij mijn weten dienen successierechten betaald te worden binnen de 4 maanden na overlijden. verkoop kan onmogelijk afgerond worden in die korte tijd?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”