Erfenis

Louis13
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Erfenis

#1 , 05 aug 2023 08:58

Beste,

Ikv het overlijden van mijn vader en de daarbij horende erfenis is er wat onduidelijkheid. Hij is getrouwd met mijn stiefmoeder die nog altijd leeft via een huwelijkscontract, dus in principe gaat de helft naar, behalve gelden die voortvloeien uit erfenissen of van voor huwelijk. Zelf heb ik nog een zus dus in totaal 2 kinderen waarvan geen een kind is van de stiefmoeder.
Nu heb ik 2 jaar geleden met mijn vader besproken om een schenking met pacte adjoint uit te voeren en de bijhorende schenk belasting te betalen. Dit was niet meer dan 50% van al zijn gelden op zijn rekening. Nu zegt dat notaris mij dat dit eigenlijk niet mocht zonder toestemming van mijn stiefmoeder.
En dus de helft hiervan nog voor mijn stiefmoeder is, klopt dit?

Met vriendelijke groet

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 05 aug 2023 13:22

Welk type huwelijkscontract?
Want daar hangt het antwoord van af.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Louis13
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 aug 2023 17:54

Gemeenschap beperkt tot de aanwinsten. Blijven eigen: alle eigen roerende en onroerende goederen bij begin van het huwelijk en alle roerende en onroerende goederen verkregen door erfenis, legaat, gift of anderszins.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 05 aug 2023 18:42

Was dat overgeschreven van een persoonlijke rekening die hij reeds had van voor het huwelijk?. Indien niet dan zijn de persoonlijke gelden vermoedelijk vermengd geraakt met de gemeenschappelijke.
Ik vind het raar dat u spreekt van een huwelijkscontract niettegenstaande uw omschrijving ervan gewoon het wettelijk stelsel is.
Onder het wettelijk stelsel zijn alle rekeningen die dateren van na het huwelijk per definitie gemeenschappelijk, eender op wiens naam ze staan (tenzij men kan bewijzen dat de gelden van een reeds eerder bestaande persoonlijke rekening zijn overgeschreven).
Ook de intresten op de persoonlijke rekeningen van voor het huwelijk zijn gemeenschappelijk vanaf het huwelijk (onder het wettelijk stelsel).
De enige waterdichte manier om persoonlijke rekeningen gescheiden te houden is het huwelijkscontract met volledige scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 06 aug 2023 20:57

Stiefmoeder moet idd akkoord zijn. Zij doet immers afstand van vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Louis13
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 aug 2023 06:44

Wat nu dan? Op dat deel is er al de belasting betaald voor het schenken.

Ik kan wel aantonen dat er een deel afkomstig was van de erfenis van mijn grootouders, dit is in principe dan geen probleem?

Louis13
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 aug 2023 06:55

Waarom ik dit niet gedaan heb is omwille het feit dat ik dacht dat ze getrouwd waren met scheiding van goederen...
Geen haar aan mijn hoofd die dacht dat het huwelijkscontract zo opgesteld was...

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 07 aug 2023 13:15

En wat als vader de schenking gedaan heeft met gelden die hij had voor dit huwelijk?
Een huwelijkscontract met een gemeenschap is dat mi. niet. De uitwerking daarvan kan nadelig zijn voor de kinderen.
Ik herhaal : stiefmoeder moet mee tekenen omdat zij daardoor vruchtgebruik misloopt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Louis13
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2023 16:38

Bedankt voor de informatie, ook al was het liever niet wat ik wou horen!

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 aug 2023 00:42

dus:
vader heeft u een schenking gedaan.
nu blijkt dat hij niet van zijn eigen geld schonk, maar wel uit de huwgemeenschap?
daarom moet u volgens de notaris de helft van dat geschonken geld teruggeven aan stiefmoeder?
en op de andere helft heeft stiefmoeder VG, volgens wanton?

is het niet zo dat de "volledige" schenking ongeldig is? vader alleen kan toch niet schenken uit de gemeenschap? ook niet "de helft" vd schenking. elke eurocent wordt aanzien als van beiden.

vraag mij af of er op ongeldig geschonken bedragen erfbelasting dient betaald te worden?
eist stiefmoeder haar rechten op?
hoe zit het met de rechten van zus in dit verhaal?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#11 , 08 aug 2023 14:17

Als ik TS goed begrepen heb, heeft vader schenking gedaan uit zijn persoonlijk vermogen. Dat mag en kan hij. Zijn echtgenote heeft geen recht op dat geld, wel op het vruchtgebruik daarvan. Er moet geen geld gaan naar die dame, maar zij heeft dus wel recht op de intrest. Zij kan daar afstand van doen, maar evenzeer kan zij vragen haar daarvoor te vergoeden.
In principe erft die vrouw niet van vader - eigen vermogen gaat naar de kinderen - maar zij heeft wel recht , volgens haar leeftijd, op een zekere rente als vruchtgebruik.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 aug 2023 15:13

dat begrijp ik niet, wanton.
als het wel vader zijn persoonlijk vermogen betrof, dan kan hij daar tijdens zijn leven toch over beschikken? dus het ook wegschenken?
en als het reeds geschonken is, komt het toch niet in zijn nalatenschap?
fiscaal in casu ook niet, want reeds (roerende) schenkbelasting betaald.
stiefmoeder erft toch wel VG op nalatenschap van haar man, want ze zijn getrouwd?
maar ze erft toch geen VG op iets dat niet meer in nalatenschap valt?
eerder probleem dat TS teveel kan gekregen hebben tov zijn zus.
maar betrof de schenking wel persoonlijk vermogen vader?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 08 aug 2023 15:16

Als ik TS goed begrepen heb, heeft vader schenking gedaan uit zijn persoonlijk vermogen. Dat mag en kan hij. Zijn echtgenote heeft geen recht op dat geld, wel op het vruchtgebruik daarvan. Er moet geen geld gaan naar die dame, maar zij heeft dus wel recht op de intrest. Zij kan daar afstand van doen, maar evenzeer kan zij vragen haar daarvoor te vergoeden.
In principe erft die vrouw niet van vader - eigen vermogen gaat naar de kinderen - maar zij heeft wel recht , volgens haar leeftijd, op een zekere rente als vruchtgebruik.
Ik volg u niet goed. Waarom zou de echtgenote nog recht hebben op vruchtgebruik van een schenking gedaan (volgens "de regels van de kunst") door echtgenoot uit eigen vermogen?
Het betreft immers een schenking, geen erfenis.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#14 , 11 aug 2023 11:48

Ik heb mij even geïnformeerd. Laten we zeggen dat ieder van ons gelijk heeft. Er zijn zo'n situaties dat stiefmoeder moet mee tekenen, andere situaties vereisen het niet. Het hangt wel af van welke bepalingen er gewenst zijn ivm het vruchtgebruik : geen VG, voorbehoud VG, opeenvolgend VG, doorlopend VG, ....
Best dus dat TS Louis13 uitleg vraagt aan de betrokken notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”