Verkoop huis stiefmoeder

sonjadewolf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verkoop huis stiefmoeder

#1 , 04 aug 2023 20:56

Beste

Onze stiefmoeder gaat haar huis te koop zetten via een makelaar.
Onze vader is overleden in 2007.

Onze stiefmoeder heeft 2 kinderen uit haar vorig huwelijk.
Er zijn geen kinderen uit hun huwelijk (leeftijd te oud).

Ik heb geen idee hoe zo'n verkoop in mekaar zit.
Wat zijn haar en onze rechten/plichten en hoe wordt de verdeling van de verkoop berekent tussen haar, mij en mijn broer?

Mijn broer spreekt van 1/6de.
Maar wat betekent dat?

Kan u mij de juiste informatie bezorgen of eventueel doorverwijzen naar...

Alvast hartelijk dank
Met vriendelijke groeten
Jade

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2023 21:13

Hebben ze dat huis samen gekocht of was dat voordien al eigendom van één van beide?

Zijn jullie bij het overlijden van jullie vader al eigenaar geworden van zijn deel? Dan zou je dit moeten weten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2023 22:17

Als u inlogt op my minfin, kan u onder eigendommen zien welk aandeel u heeft.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

sonjadewolf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2023 19:31

Ze hebben samen het huis gekocht.
Ik zie bij Minfin 1/6de staan.
Maar wat betekent dit?
Ik vind nergens op het web informatie.

Mvg
Jade

bullgod
Berichten: 315
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2023 10:07

waarom spreekt u over het huis van stiefmoeder?
het is evengoed uw huis, want mede-eigenaar.
het is niet omdat stiefmoeder een groter aandeel in het huis heeft, dat zij méér te zeggen heeft.
zij kan het (zonder RB) niet verkopen als u en/of uw broer dat niet willen.

myminfin 1/6 ? volle eigendom? blote eigendom?
indien huis helft van vader was, zouden u en uw broer elk 1/4 blote eigendom hebben.
ofwel heeft stiefmoeder destijds 2/3 gekocht ofwel heeft vader nog een derde kind.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 aug 2023 10:13

waarom spreekt u over het huis van stiefmoeder?
het is evengoed uw huis, want mede-eigenaar.
TS bedoelt waarschijnlijk gewoon “het huis waar haar stiefmoeder nu in woont”.

Verder volg ik wel dat 1/4 naakte eigendom logischer zou zijn. Maar goed,TS heeft het intussen blijkbaar nagekeken op MyMinFin.

Aan de TS: als de verkoop onderhands gebeurt (door je schoonmoeder, of een immokantoor, of een notaris), zal jij als mede-eigenaar ook moeten akkoord gaan met de verkoop. Als de prijs correct is, is het waarschijnlijk slimmer om dit te doen.

Stel dat iemand met geen enkel voorstel akkoord gaan, zal een andere mede-eigenaar waarschijnlijk een openbare verkoop vragen. Dat kan positief of negatief uitdraaien, maar de kosten zijn aanzienlijk hoger.

sonjadewolf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 aug 2023 17:39

Goedenavond allen

Dankjewel voor de antwoorden.
Heb hier, als leek, al wel wat van opgestoken.

Onze stiefmoeder woont voorlopig nog in het huis.

Op het verkoopscontract staat dat beide het huis hebben aangekocht 'voor de ene helft in blote eigendom en de andere helft als vruchtgebruik'.
Er staat ook 'kruisverkoop'.

Mijn broer en ik zijn akkoord gegaan met de verkoopprijs van het huis (via een makelaar).

Ik wil niet dat ze ons 'in' t zak zet', op de een of andere manier. Vandaar mijn vragen over die berekening van 1/6e.

Fijne avond allen.

Mvg
Jade

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 aug 2023 18:13

Ik veronderstel dat echtgenote ook een deel heeft geërfd van de vader. Er waren 2 kinderen dus er kon 1 deel volgens de toen geldige wet vrij weggeschonken worden door de vader. Werd vroeger ook dikwijls reeds geregeld in het huwelijkscontract. Dus moeder heeft nu 4/6. Bij verkoop ontvangt u 1/6de verminderd met de waarde van het vruchtgebruik dat ook voor de echtgenote is.

sonjadewolf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 aug 2023 17:43

Beste Lelie60

Wij hebben geen informatie (voor zover wij weten) wat de echtgenote (stiefmoeder) zou geërfd hebben van ons vader.

Stiefmoeder heeft 2 kinderen uit haar eerste huwelijk. Geen kinderen uit het tweede huwelijk wegens hun leeftijd.
Wij, mijn broer en ik zijn de kinderen uit ons vader zijn eerste huwelijk.

Vanwaar komt toch die 1/6e? Hoe wordt dat dan berekend?
Ik ben een leek op dit gebied, zoals jullie al hebben opgemerkt.

Ik wil dit uitpluizen tot 'op het bot' aangezien wij, plots, na het overlijden van ons vader in 2007, niet meer 'welkom' waren bij zijn echtgenote. Plus dat ons vader zijn 'wens was' dat mijn broer en ik 'niets zouden krijgen'.

Mijn broer is zelfstandige en heeft zijn notaris maar ik heb mijn gedachten over zijn 'hulp en informatie'.

Kan ik ergens terecht in het Antwerpse voor meer informatie?
Ik woon zelf in Mortsel.

Met vriendelijke groeten
Jade

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 aug 2023 17:54

Wel, als ze samen het huis gekocht hebben was de helft of 1/2 van uw vader.

Toen was de wetgeving zo dat hij met 2 kinderen 1/3 aan iemand anders kan nalaten via testament. U en uw broer erven dan elk 1/3.

Dan is uw aandeel 1/3 van 1/2 van de woning, zijnde 1/6.

Zoals Lelie60 ook zei.

sonjadewolf
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 aug 2023 18:26

Dankjewel voor de feedback.

Ik ga trachten, wat het testament betreft (wat ik 'nooit' heb gezien) deze informatie te bekomen.

Fijne avond
Jade

Lelie60
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 aug 2023 19:41

Beste
Na het overlijden van jullie vader hebben jullie toch een successieaangifte moeten doen ? En successierechten betaald op het aandeel dat jullie erfden ?
Op dat document dat je tekent staat dan toch vermeld hoe de erfenis van jullie vader verdeeld werd ? Dan zie je toch dat dit gebeurde via gegevens van huwelijkscontract of eventueel volgens testament ? Dan zie je toch ook welke andere zaken er in de erfenis waren ?

bosprocureur
Berichten: 6861

#13 , 25 aug 2023 09:36

Bij de verkoop wordt de akte verleden; hier kan u, zonder noemenswaardige kosten, uw eigen notaris aanstellen. Die zal dan wel toezien dat u uw rechtmatige deel krijgt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”