Onderhoudsplicht rusthuis.

Lazuli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsplicht rusthuis.

#1 , 29 jul 2023 16:11

Beste,

Is mijn schoonbroer die weduwnaar is onderhoudsplichtig tegenover zijn schoonvader die in een rusthuis verblijft?
Mijn vader zijn pensioen is ontoereikend om de kosten te denken. Mijn zus is dus gestorven en Ik heb nog een broer.

Iemand raad?

Thomas_A
Berichten: 2346
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2023 16:46

In theorie kan het, maar OCMW’s vorderen blijkbaar zelden onderhoudgelden van schoonkinderen. Lijkt me ook billijk.

Dit mag mijns inziens niet als gevolg hebben dat het onderhoudsgeld te betalen door de 2 kinderen (u en uw broer) hoger wordt dan wanneer schoonbroer wel zou moeten meebetalen.

Lazuli
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2023 17:45

Thomas A,
Bedankt voor je Antwoord!
Maar wat dan met artikel 206 van het Burgerlijk Wetboek? Dat stelt immers iets anders. Ik heb van het Social Huis ongeveer hetzelfde antwoord gekregen als het uwe.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 29 jul 2023 17:55

Thomas A,
Bedankt voor je Antwoord!
Maar wat dan met artikel 206 van het Burgerlijk Wetboek? Dat stelt immers iets anders. Ik heb van het Social Huis ongeveer hetzelfde antwoord gekregen als het uwe.
Door het overlijden van de echtgenote is er geen verwantschap meer.
Dan houdt de onderhoudsplicht ook op.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2346
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 jul 2023 18:05

Thomas A,
Bedankt voor je Antwoord!
Maar wat dan met artikel 206 van het Burgerlijk Wetboek? Dat stelt immers iets anders. Ik heb van het Social Huis ongeveer hetzelfde antwoord gekregen als het uwe.
BW stelt de omstandigheden wanneer het kan, niet wanneer het OCMW moet terugvorderen.

Sirkii
Berichten: 5431

#6 , 29 jul 2023 18:32

Als je ge erft hebt (of schenkingen) liggen de kaarten natuurlijk anders.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 29 jul 2023 19:58

Als je ge erft hebt (of schenkingen) liggen de kaarten natuurlijk anders.
Geërfd kan niet want doden gaan naar het sterfhuis en niet naar het rusthuis.
Ingeval TS een persoonlijke schenking zou gekregen dan is hij wel steunplichtig indien de schenker behoeftig wordt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jul 2023 20:39

Jullie zijn elk voor 1/3de onderhoudsplichtig. Er kan echter afgezien worden van de terugvordering ingevolge onderhoudsplicht. De meeste OCMW's werken immers met schalen onderhoudsplicht. Een goed artikel hierover: https://www.elfri.be/artikel/onderhouds ... t-rusthuis
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 29 jul 2023 22:16

Tenzij TS kinderen heeft die de kleinkinderen zijn van zijn gewezen schoonvader is hij niet onderhoudsplichtig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jul 2023 10:45

#8 Ik nuanceer mijn uitspraak. ZIe: https://www.elfri.be/artikel/onderhouds ... ders#close
#7 en wat als de overleden echtgenote geërfd heeft van haar ouders en dit erfdeel bij haar overlijden naar de langstlevende is gegaan?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus
Berichten: 5941
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 30 jul 2023 12:07

De wetgeving zegt:

"Artikel 206 BW:
Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op:
1°wanneer de schoonvader of de schoonmoeder een tweede huwelijk aangaat;
wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#12 , 30 jul 2023 20:38

De wetgeving zegt:

"Artikel 206 BW:
Schoonzonen en schoondochters zijn eveneens en in dezelfde omstandigheden levensonderhoud verschuldigd aan hun schoonouders, doch deze verplichting houdt op:
1°wanneer de schoonvader of de schoonmoeder een tweede huwelijk aangaat;
wanneer degene van de echtgenoten die de aanverwantschap heeft doen ontstaan en de kinderen uit zijn huwelijk met de andere echtgenoot geboren, overleden zijn."
Is de vraag dan of de schoonzoon kinderen heeft/had met de dochter van de schoonvader?

Dit is dan ook anders dan bij stiefouders en -kinderen? In een specifiek geval geldt immers wel een rechtstreekse onderhoudsverplichting ten aanzien van een stiefkind. Na het overlijden van de ouder van het kind bestaat in hoofde van de stiefouder een plicht tot levensonderhoud van het stiefkind. Deze plicht is beperkt tot wat de stiefouder erfde van de ouder of toegekend kreeg in het huwelijkscontract of door schenking. Voor de overlevende partner die wettelijk samenwoonde met de overleden ouder geldt dezelfde verplichting.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”