Brandverzekering + aangifte erfbelasting

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering + aangifte erfbelasting

#1 , 25 jul 2023 18:01

Moeder is overleden op 28/04/2023 (vader jaren geleden al overleden). In de aangifte erfbelasting wordt er gevraagd naar de verzekeringen: maatschappij, polisnummer, verzekerde goederen, verzekerde waarde …
Na lang zoeken kwam uiteindelijk boven dat moeder een brandverzekering had bij AXA. Ik vroeg bij AXA een kopie van deze polis aan, maar al 2 x stuurde AXA mij een polis brandverzekering met:
- datum van opmaak: 19/07/2023
- verzekeringsnemer: naam + adres van moeder
- De duur van uw verzekeringscontract is 1 jaar. De jaarlijkse vervaldag staat verder in deze bijzondere voorwaarden. …

- Basisdekking gebouw + Basisdekking inhoud met Aanvangsdatum 19/07/2023

De polis, of het "contract comfort thuis" eindigt met "Opgemaakt in tweevoud in Berchem, op 19 juli 2023", waarna ruimte voor de verzekeringsnemer om te tekenen + handtekening van een AXA-bediende.

Toch even navragen hier of vooral de data in dit contract wel kloppen?
De erfbelasting schrijft "verzekering op datum van het overlijden", maar de brandpolis werd opgemaakt op naam van de overledene en bijna 3 maanden na het overlijden.

Is het vreemd dat AXA geen kopie van de bestaande polis wil overmaken? Die polis die mijn moeder daadwerkelijk ondertekende?

Iemand hier ervaringen met het opvragen van zo'n documenten voor aangifte erfbelasting?

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2023 11:21

Op de aangifte moet je idd aanduiden voor welke waarde de roerende goederen (= inboedel) verzekerd waren , tegen vb. brand.
Uw agent kan u wel dat bedrag van voordien meedelen : dat is waarschijnlijk een bedrag dat ooit bepaald werd maar 'geïndexeerd' wordt.
Vermeld het als zodanig op uw aangifte.
Voor de waarde van de inboedel noteert u : 500 euro.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2023 12:11

Mijn moeder haar brandverzekering werd op 21/10/2022 betaald en vervalt in november 2023.
Dus, als ik het goed begrijp, is die datum van 19 juli 2023 alleen maar de datum waarop de verzekering het contract aan mij doorstuurde, en niet de jaarlijkse (doorlopende) datum van het contract?
Is het dan niet een beetje vreemd dat de basisdekkingen van gebouw + inboedel aanvangen op 19 juli 2023?

En hoe kom je aan 500 € voor de inboedel? Ik begrijp wel dat een inboedel vaak oververzekerd wordt: het contract schrijft hier 68 547,94 e ABEX-index 954. Is dat verschil niet heel groot?

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 26 jul 2023 14:35

het contract schrijft hier 68 547,94 e ABEX-index 954.
Dat is het bedrag dat uitgekeerd wordt als u een nieuwe inboedel zou moeten kopen.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 26 jul 2023 17:59

Probeer die inboedel te verkopen aan een opkoper. Misschien moet je bijleggen. Vlabel weet dat ook. Het vermelde bedrag is idd de 'nieuwwaarde' van de inboedel als alles moet vervangen worden.
Die index is de voorbije jaren wel flink gestegen. Die wordt 2 x per jaar berekend.
1/1/2018 = 775
1/7/2022 = 954
1/7/2023 = 1032
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

basejumper
Berichten: 4645
Locatie: Diest

#6 , 27 jul 2023 14:20

Beste


Eigenlijk staan die bedragen dat voor Piet Snot. Er wordt geen rekening mee gehouden. De inboedelverzekering is de uitkering bij totaal verlies door brand waarbij je alles nieuw moet kopen. Je aangifte betreft de actuele waarde. En wat krijg je voor een inboedel? Zoals Wanton zegt nog dikwijls bijleggen.
Wat gebouw betreft idem. De fiscus houdt rekening met werkelijke waarde in je buurt. Niet met de verzekerde waarde. Want velen zijn dan weer onderverzekerd.
Last but not least is een brandverzekering (helaas) niet wettelijk verplicht. Dus ook als er geen polisgegevens zijn zal de fiscus zijn successierechten heffen….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

LYNX XX
Berichten: 2536
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 jul 2023 17:57

zie ook #5 Wanton

https://www.vlaanderen.be/waarop-wordt- ... g-berekend

zal u duidelijkheid brengen : zie de forfaitaire kosten

verzekeringspolissen betreft de levensverzekeringenen en aanverwanten;

Franciscus
Berichten: 38619

#8 , 27 jul 2023 18:03

Huis van ouders indertijd ultramodern ingericht (Zweedse stijl).. kerselaar en echte formica .. met chromé zetels .. waarde is zoals Wanton aangaf.
Meubels werden zelfs niet door kringloopwinkel meegenomen want in de huidige app. konden die zetels gezien hun grote niet staan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”