Spaarrekening kleinkind

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

Spaarrekening kleinkind

#1 , 08 jul 2023 09:27

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator


Beste leden,

Graag bevraag ik het volgende: mijn grootvader gaf ten tijde van het overlijden van mijn grootmoeder in 2011 aan dat ze voor ons (mijn broer en ik) gespaard hebben als grootouders. Hij gaf toen aan verder te blijven sparen als we dat goed vonden. We zeiden toen beiden 'natuurlijk'.
Met de huidige economische situatie en het feit dat we een huis kochten en aan het verbouwen zijn, zou dit geld nu wel welkom zijn.
Ik overweeg nu om mijn grootvader hier omtrent te vragen. Ik vraag graag advies hoe dit best aan te pakken?

Thomas_A
Berichten: 2346
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jul 2023 11:07

Dit is niet echt een juridische vraag.

Tenzij er op een aparte rekening op uw naam zou gespaard zijn (wat niet waarschijnlijk is of u zou dit weten), kan u niks opeisen.

Praat er voorzichtig over. Wat voor de ene sparen voor de kleinkinderen is, is dat niet voor de andere. De grootmoeder van mijn vriendin schreef ook maandelijks 10 euro over naar elk van haar kleinkinderen, alhoewel ze het niet speciaal breed had. Ze voelde zich daar goed bij om iets te kunnen geven en het was met liefde gedaan, maar voor een verbouwing maakt het weinig uit.

Franciscus
Berichten: 38619

#3 , 08 jul 2023 11:44

Klopt onze moeder heeft dat ook steeds gezegd dat ze voor kleinkinderen spaarde.
Bij overlijden bleek dat er levensverzekeringen waren die alle kleinkinderen als begunstigden hadden.
Kregen allemaal een serieuze som.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 09 jul 2023 08:56

Dat komt neer op een cadeau opeisen.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2023 09:22

Dat komt neer op een cadeau opeisen.
Dat is zeker niet mijn bedoeling... Ik zou willen navragen of hij nog spaart voor ons en wat zijn plannen hierbij zijn? Is dit not done?

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 jul 2023 10:10

Beste leden,

Ik zag net dat ik mijn vraag onder een verkeerd onderwerp geplaatst had, dus hierbij:
Ik bevraag graag het volgende:
mijn grootvader gaf ten tijde van het overlijden van mijn grootmoeder in 2011 aan dat ze voor ons (mijn broer en ik) gespaard hebben als grootouders. Hij gaf toen aan verder te blijven sparen als we dat goed vonden. We zeiden toen beiden 'natuurlijk'.
Met de huidige economische situatie en het feit dat we een huis kochten en aan het verbouwen zijn, zou dit geld nu wel welkom zijn.
Ik overweeg nu om mijn grootvader hier omtrent te vragen. Ik vraag graag advies hoe dit best aan te pakken?

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2023 11:02

"sparen voor", dat klinkt zo erg Raiffeisenkas en kous onder de matras.

ik denk dat "sparen voor" fiscaal niet echt bestaat.

of de bedoelde bedragen staan op naam van de spaarder op het ogenblik van diens overlijden en dan worden die bedragen geërfd (door in het beste geval de personen waarvoor de bedragen bedoeld waren) (testament?) met bijhorende (hoge) erfbelasting.

of de gespaarde bedragen staan op naam van de begunstigde op het ogenblik van overlijden van de spaarder en dan is het een schenking. indien geregistreerde schenking is de begunstigde op de hoogte want hij heeft moeten aanvaarden en werd er reeds schenkbelasting betaald. indien niet geregistreerd dient het geschonkene van de laatste 3 jaar bij de nalatenschap geteld te worden en dus betalen maar...

waar is trouwens het door omi gespaarde bedrag ondertussen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 jul 2023 11:30

Momenteel zou mijn grootvader (nog steeds) aan het sparen zijn. We hebben het er sinds het overlijden van de grootmoeder niet meer over gehad.. Nu wil ik het onderwerp aansnijden, maar hoe pak ik dit best aan?

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 09 jul 2023 11:43

Wat zegt de bank? Indien jullie meerderjarig zijn, zou dat geld - via spaarrekening?- beschikbaar moeten zijn. Tenzij het in een formule van verzekering zit. Dat komt het waarschijnlijk pas vrij als opa overlijdt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jul 2023 11:49

Wat zegt de bank? Indien jullie meerderjarig zijn, zou dat geld - via spaarrekening?- beschikbaar moeten zijn. Tenzij het in een formule van verzekering zit. Dat komt het waarschijnlijk pas vrij als opa overlijdt.
Hij zit bij meerdere banken dus ik weet niet bij welke bank hij dit voor ons doet. Zelf hebben we geen bericht gehad toen we meerderjarig werden

Sabinee
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 jul 2023 11:52

2x? Hij zou voor 2 aparte rekeningen hebben sinds ons geboorte (1 voor mijn broer en 1 voor mij).

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 jul 2023 13:22

die rekeningen gaan gewoon op naam van grootouder(s) staan en zijn dus fiscaal van hem/hen.

als grootvader die tijdens zijn leven niet aan u en uw broer schenkt, komen de rekeningen uiteindelijk in zijn nalatenschap.
zonder testament zijn de kinderen van uw grootouders erfgenamen en niet de kleinkinderen.

indien die rekeningen op naam van beide grootouders stonden, is de helft van het bedrag op ogenblik overlijden van oma in haar nalatenschap gekomen. die helft is nu blote eigendom van haar kinderen en het vruchtgebruik erop is voor opa.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#13 , 09 jul 2023 14:05

Indien geen bericht bij meerderjarigheid, gaat het idd waarschijnlijk om ' verzekeringssparen.

Tot #8 Samengevoegd - JurecaBE - moderator
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”