kosten erfenis

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

kosten erfenis

#1 , 19 jun 2023 21:54

Mijn grootouders zijn het afgelopen jaar overleden en ik ben 1 van hun 5 erfgenamen. Ik heb de erfenis zuiver aanvaard samen met nog 3 andere erfgenamen. De 5e erfgenaam had geen contact meer met hen en heeft gekozen voor een aanvaarding onder boedelbeschrijf. Deze boedelbeschrijving is ondertussen gebeurd alsook de verdeling van de erfenis.

Nu kreeg ik echter bericht van de notaris dat de kosten voor de boedelbeschrijving onder de 5 erfgenamen moeten verdeeld worden. Maar er is maar 1 erfgenaam die aanvaard heeft onder boedelbeschrijving. Moeten de andere erfgenamen dan mee deze kosten dragen, ook al hebben zij dit niet gevraagd?

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jun 2023 07:48

Normaal wel. Dat zijn kosten ten laste van de nalatenschap. Dus , eerst betalen en daarna verdelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 jun 2023 12:46

Normaal wel. Dat zijn kosten ten laste van de nalatenschap. Dus , eerst betalen en daarna verdelen.
blijkbaar heeft die notaris de verdeling zelf niet gedaan; anders waren de kosten voor de boedelbeschrijving reeds afgehouden geweest?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2023 11:50

Normaal wel. Dat zijn kosten ten laste van de nalatenschap. Dus , eerst betalen en daarna verdelen.
blijkbaar heeft die notaris de verdeling zelf niet gedaan; anders waren de kosten voor de boedelbeschrijving reeds afgehouden geweest?
De erfgenaam die de boedelbeschrijving vroeg, had een andere notaris dan de andere 4 erfgenamen. De verdeling is gebeurd door de notaris van de 4 erfgenamen en is reeds gebeurd in december. De boedelbeschrijving is nu pas recent ondertekend.

bullgod
Berichten: 322
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2023 14:53

iemand aanvaardt onder voorbehoud van boedelbeschrijving, maar verdeling gebeurt reeds vóór de boedelbeschrijving ???
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”