Erfenis rechten als halfbroers

Dylanastra
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Erfenis rechten als halfbroers

#1 , 31 aug 2020 07:28

Hallo allemaal, onlangs heb ik mijn moeder verloren. Het ergste dat ik kon bedenken is nu ook gebeurd. Er is een grote afstand gekomen tussen mijn zussen en ik en mijn broer. Er is onenigheid rond de erfenis van ons mama. Even uitleggen hoe het in elkaar zit. Wij broers en zussen zijn van dezelfde moeder maar niet van dezelfde vader. De vader van onze zussen heeft vroeger een nieuwbouw laten zetten. Onze stiefvader is overleden in 2006. Nu snap ik een aantal zaken niet goed. Qua bedragen is er een enorm verschil qua verdeling. Ik schets u even de situatie. Het huis word verkocht en het bedrag word eerst in 2 gedaan, dit deel word in 2 gedeeld voor onze zussen omdat zij blijkbaar nog moeten erven van hun vader. (Hoop dat dit juist is). Het 2de deel word dan in 4 gedaan en daarvan gaat er naar alle vier van ons een deel. Dat maakt dus dat ikzelf en mijn broer 1/8 site gaan krijgen. Maar is dat dan juist? Er is van beide ouders geen testament te vinden? Is dst dan wel wettelijk dat het bedrag in 1/2 en dan tweede deel nog eens in 4? Ik weet totaal niet wat mijn rechten zijn. Maar voor mij en m'n broer ligt het heel zwaar dat er zelfs van ons zussen er niet over gepraat kan worden. Ik snap er niks van. Ik had graag een antwoordje gekregen van jullie. Ook heb ik nog een tweede bijkomende vraag rond de materialen van ons mama. De
Materialen worden verdeeld maar dit zonder dat ikzelf en mijn broer daarin betrokken worden. Bovendien worden er materialen zoals kasten en zetels en wat nog allemaal meegegeven aan de levenspartner van ons mama. Maar die levenspartner heeft daar nooit officieel gewoond bij ons mama aangezien mama weduwe was. Die persoon dreigt ook met het feit dat hij daar veranderingen aangebracht heeft in de woning en dat wij moeten oppassen dat hij een rechtzaak zou kunnen tegen ons spannen. Ik vind ditzeer onwaarschijnlijk juist aangezien hij daar nooit gewoond heeft. Ook het feit dat hij mij niets kan of wil voorleggen van documenten waaruit blijkt dat hij dit effectief betaald heeft. Nu hebben onze zussen dit wel achter onze rug om wel goedgekeurd en de materialen meegegeven zonder dat wij op de hoogte gebracht werden. Is dit wettelijk? Kan die levenspartner zomaar zaken meenemen? Ook zou er een papier zijn waarop staat dat mama haar materialen zou overlaten aan de 'langst levende' dit staat zo geschreven op 1 factuur. Is dit wettelijk om te gebruiken? Of moet dot voorafgaand bij een notaris officieel vast gelegd worden? Wat zijn hier rond mijn rechten? Het klopt pressies niet wat zij me allemaal zeggen en nu hoor ik geen van beide meer. Nemen de telefoon niet meer op. Ik voel me belogen! En toch wil er niemand met elkaar praten. Vind het zo erg!ze moesten hun doodschamen dat er ruzie is!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 aug 2020 11:14

Om te beginnen : zonder testament erft men enkel van zijn natuurlijke ouder. Dat betekent dat jullie niet hebben geërfd van jullie stiefvader. Die zijn erfenis wordt enkel verdeeld tussen je zussen. De erfenis van moeder evenwel wordt door allen verdeeld. Twee halfzussen, gezamenlijk huis : uiteindelijk erven de zussen elk 3/8 , jij en je broer elk 1/8. Is terecht.
Wat de inboedel betreft : niet getrouwd, elders gedomicilieerd = geeft geen rechten. Van die kosten die hij gemaakt zou hebben, moet je niet wakker liggen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”