Notaris/akte/eigendom/beslag

Thom64
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Notaris/akte/eigendom/beslag

#1 , 18 feb 2020 16:14

Wij, A,B en C erven een woning van ons overleden ouders.
A en B willen uit onverdeeldheid treden met C en wensen het huis dus zelf aan te kopen en C uit te betalen via Notariële akte.
A ( 50 %) en B (50%) zouden dan de nieuwe eigenaars zijn van de woning.
Ik , A vermoed dat B wel eens schulden zou kunnen hebben of maken in de toekomst en dat er op die manier opeens beslag zou kunnen gelegd worden op de woning of het deel van B, met alle problemen van dien.
Indien ik , A in plaats van 50 % een groter deel neem en bijvoorbeeld 51% of meer....en B maar voor 49% aankoopt, kan mij dit dan veiliger stellen, voor het geval er eventueel een beslag op de woning zou komen en ik de meerderheid heb, zodat bij een verkoop het huis niet kan verkocht worden onder de prijs door de inbeslagneming.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2020 09:46

Hoe groot je aandeel is heeft geen enkel belang als B schulden heeft en en er beslag gelegd wordt.

Thom64
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 feb 2020 11:35

Er kan toch maar beslag gelegd worden op het deel van B?
En voor iemand die beslag moet leggen op een eigendom waar je dan mede eigenaar van kan worden, maar in minderheid dacht ik ( ?)..

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2020 12:20

De schuldeiser moet een vordering om uit onverdeeldheid te treden instellen. Ofwel bekom je dan een akkoord om het deel van B over te kopen, ofwel wordt de woning verkocht en krijg jij jou deel van de verkoopprijs.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”