Ivm schenking

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ivm schenking

#1 , 13 feb 2020 08:41

Hoi,

Ouders zijn nog in leven en hebben naar de kinderen toe: de oudste zoon financiële hulp geboden bij de bouw van zijn woonst (onevenredig) met de dochter.

De dochter :heeft financiële steun gekregen bij de bouw van eigen woonst.
Een kosteloze overname van de winkel.
Een schenking appartement op haar naam aan zee.

De laatste inde rij de jongste zoon blijft in de kou. Het enige wat hij heeft is het dak boven zijn hoofd , het ouderlijk huis.
Elke poging naar vraag om financiële hulp word geweigerd. Komt er nog bij dat de ouders een huis hebben gekocht en daar reeds wonen.

Indien de ouders sterven is de jongste de dupé. Successierechten......

Is hier een wet Van toepassing om deze onbedeeldheid aan de kaak te stellen.?
Of kan dit zo maar.?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 13 feb 2020 11:26

Slechts als bewijsbaar meer dan de helft van het vermogen weggeschonken werd kan je inkorting vorderen (=vermogen opvorderen bij broers/zussen tot aan de helft)

Wel niet mooi van ouders om een kind te benadelen maar wettelijk is dat binnen de hierboven vermelde grenzen ok.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 13 feb 2020 13:17

Als er geen testament bestaat of een ander document ivm die schenkingen, kan jij bezwaar indienen, wel na het overlijden van uw ouders.
Zij kunnen u niet onterven, wel uw deel verminderen via een testament. In principe moet alles dat weggeschonken wordt, ooit gecompenseerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Lpvk
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2020 05:41

Wat als zij nog enkele jaren in leven blijven. De schenkingen... Worden die dan nog als schenking beschouwd?

Aangezien de privacy.. Heb ik geen inzagen naar wat de werkelijk cijfers zijn. Hierin blijf ik in het ongewisse. Althans dat ik wel in het verleden documenten heb gezien betref de gang van zaken. Hoe kan daar de exacte informatie over winnen?

Ik zou graag willen weten of er de mogelijkheid dat ik iets kan ondernemen om mij te bescherm tegen... Vooruitgeplande... Die mij op kosten jagen die ik niet kan dekken en zo misloopt.

De bedeling die nu al plaats heeft gevonden. Ik spreek over een lange tijd.

Mijn broer heeft iets gehad. Zus sterk bevoordeeld. En ik tot nu toe... Ruzie maken... Om het even wat.. En ik moet... Om. Uiteindelijk heb ik gebroken met hen netzoals mijn broer

Wat er nog bij komt is dat wat verteld word, mij' vader heeft in een vennootschap gezeten en is overkop gegaan,. Advies thuis uit, aangezien de Schulde en het onvermogen om af te lossen kan ik de erfenis van hem weigeren. Dus van zijn kant... 0,0

Ik ben bang dat ik sterk de gedupeerde ga zijn. Wat moet ik doen.


wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 feb 2020 20:29

Schenkingen ( bewezen schenkingen) dienen steeds verrekend te worden. Daar staat geen verjaringstermijn op.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”