Schenken

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

Schenken

#1 , 07 feb 2020 16:34

Gaarne inlichtingen
ben weduwe met 3 kinderen
helft van de woning van mij, ander deel van de kinderen.
kan er wel levenslang wonen
waarde van de woning +- 300.000 euro

Wou nu graag aan elk van mijn kleinkinderen na mijn overlijden en som schenken
over welk deel kan ik vrij beschikken
moeten de kleinkinderen daar sucessierechten betalen,
zal dat best bij een notaris laten schrijven zeker ?

MVG THX

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 07 feb 2020 16:38

U beschikt vrij over de helft van uw nalatenschap. Ja uw kleinkinderen moeten op hun legaat erfenisrechten betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 07 feb 2020 17:53

Wat bedoeld U
de helft van de vooropgestelde 300.000 euro - 150.000
of de helft van die 150.000 euro- 75.000

veronderstel dat de andere helft verplicht verdeeld wordt tussen mijn 3 kinderen.
thx voor respons

Reclame

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#4 , 07 feb 2020 18:26

Wat als ik meer dan die helft per akte schenk aan de kleinikderen, h et is niet mogelijk om nu de verkoopwaarde van de eigendom te kennen.
Thx

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 feb 2020 18:46

[quote=FREI post_id=618033 time=1581089643 user_id=10789
helft van de woning van mij, ander deel van de kinderen.

Wou nu graag aan elk van mijn kleinkinderen na mijn overlijden en som schenken[/quote]
Bij overlijden is dat laten erven.

Daarvoor moet u een testament opmaken
Anders gaat alles naar de kinderen - die het kunnen doorgeven, maar als u zeker wil zijn dat dat gebeurd ... regelt u het zelf.

https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... -het-beste


moeten de kleinkinderen daar sucessierechten betalen,
Bij erven is dat 3% tot 50.000€, daarboven 9% tot 250.000€

Berekend op wat elke erfgenaam apart ontvangt aan roerende en onroerende goederen (elk apart beschouwd en apart belast in Vlaanderen)

https://belastingen.vlaanderen.be/EB_ta ... n-partners




Schenken doet u bij leven.

Dat is misschien ook een optie :?:
Zorg dan dat u niet meer wegschenkt dan de helft van wat uw nalatenschap gaat worden
Wil u meer dan dat deel wegschenken, zorg dan voor goedkeuring van de kinderen (via notaris)


Onroerend goed schenken is steeds via notaris en geregistreerd
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

Roerende goederen kan u zo schenken, zonder schenkbelasting of registratie, als u na de schenking nog minstens 3 jaar leeft.
Tarief is 3% in rechte lijn indien u de schenking registreert (en de ontvanger de 3% schenkbelasting betaalt)
Zonder registratie en bij voortijdig overlijden komt dit bij de erfenis , aan de tarieven daarvan ...
https://belastingen.vlaanderen.be/tarie ... e-goederen

over welk deel kan ik vrij beschikken
De helft van uw nalatenschap.

Als dat enkel het huis is, 1/2 van 150.000€ (= helft vd woning)
Indien nog gelden / waarden: helft daarvan hier bovenop.

Woning is reeds 1/2 van de kinderen - vermoedelijk na overlijden van uw partner
U hebt de andere helft
En het vruchtgebruik op de gezinswoning en roerende goederen

Gelden/waarden die u samen met uw partner had, zijn normaal ook zo verdeeld:
Kinderen zijn eigenaar vd helft, maar u heeft het vruchtgebruik (interesten, dividenden) ervan , en de andere helft is van u.

Het deel waarover u als overblijvende partner vruchtgebruik heeft, wordt echter wel eens vaker terug vermengd met eigen geld, met als gevolg dat er dan uiteindelijk 2x erfbelasting op betaald wordt ...


Is wat complex ...

Bekijk op uw gemak wat u wil doen
Als u naar de notaris gaat, maak een ruw lijstje / schema met wat u ongeveer bezit, en wat u daarmee wanneer zou willen doen.
Notaris kan dan zien hoe dat praktisch best geregeld wordt.

https://www.notaris.be/erven-schenken

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 feb 2020 19:10

Wat als ik meer dan die helft per akte schenk aan de kleinikderen, h et is niet mogelijk om nu de verkoopwaarde van de eigendom te kennen.
De reservataire erfgenamen kunnen dan een zogenaamde inkorting vragen en afdwingen voor de rechtbank.
Maar u kan bvb zorgen voor de schriftelijke instemming van de reservataire erfgenamen met de schenkingen - via notaris.


U zegt dat u de kleinkinderen "een som" wil laten erven
Maar is die "som" x het aantal kleinkinderen ook als geld beschikbaar :?:

de helft van de vooropgestelde 300.000 euro - 150.000
of de helft van die 150.000 euro- 75.000
Helft van UW deel
Dus helft van 150.000

Plus de helft van uw eigen gelden

veronderstel dat de andere helft verplicht verdeeld wordt tussen mijn 3 kinderen
.
Ja, zij zijn zgn reservataire erfgenamen.
Zij hebben wettelijk recht op die "reserve".

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 07 feb 2020 19:33

die sommen die ik wens te schenken komen grotendeels voort uit de verkoop van de eigendom.
Reden om die niet te hoog in te schatten, wens ook geen trubbels te veroorzaken na mijn overlijden.
Een van de zonen trouwde met een 23 jaar jongere vrouw, ze hebben reeds een kind samen
.Heb daar geen probleem mee maar wil gewoon dat de andere 2 kinderen uit een vorig huwelijk " zeker "zijn van een bedrag.Daarom voor al kleinkinderen ( 7 ) een zelfde bedrag....als dat mogelijk is...
Best een afspraak bij mijn notaris aanvragen. Thx voor de duidelijke uitleg.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 feb 2020 20:49

die sommen die ik wens te schenken komen grotendeels voort uit de verkoop van de eigendom.
Schenken is bij leven :wink:

Begrijp ik u goed dat u geld wil overerven aan de kleinkinderen, maar dat daarvoor uw (halve) eigendom dan eerst verkocht moet worden :?:


Voor de mogelijkheid en modaliteiten om zo'n constructie op te kunnen zetten, gaat u absoluut best raad vragen bij de notaris :wink:

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#9 , 07 feb 2020 21:23

Zou daarom ook inbouwen dat b. v een tijdspanne van 3 jaar is tussen mijn overlijden en de uitbetaling, is dit wel realistisch..

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”