erfdeel van onroerend goed

Vmet1972
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfdeel van onroerend goed

#1 , 05 feb 2020 00:55

Hoi,
Bij het overlijden van mijn moeder, hebben mijn zus en ikzelf elk de helft van de helft van een woning geërfd-de andere helft behoort toe aan de man met wie mijn moeder de woning heeft gekocht. Die man heeft zowiezo het recht om er nog te blijven wonen.
Nu is mijn vraag of ik mijn erfdeel van dit onroerend goed kan verkopen?? en waar kan ik dat het beste doen??
Mvg,
Vicky.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 05 feb 2020 11:51

Bij het overlijden van mijn moeder, hebben mijn zus en ikzelf elk de helft van de helft van een woning geërfd-de andere helft behoort toe aan de man met wie mijn moeder de woning heeft gekocht. Die man heeft zowiezo het recht om er nog te blijven wonen.
Nu is mijn vraag of ik mijn erfdeel van dit onroerend goed kan verkopen?? en waar kan ik dat het beste doen?
In principe zou u uw aandeel in zogenaamde "naakte eigendom" kunnen verkopen aan eender wie.

In praktijk gaat de rij gegadigden zeer kort zijn en de prijs navenant zeer laag:
Koper kan met die "eigendom" feitelijk niets doen zo lang de vruchtgebruiker verder leeft.
Maar heeft er wel de eventuele "grote kosten" aan als eigenaar.
Bij verdere verkoop -na overlijden vruchtgebruiker- is er mogelijk tegenwerking van de andere mede-eigenaars.

https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-eigenaar


Wat een meer gebruikelijke optie is, is verkopen aan een andere mede-erfgenaam, aan de vruchtgebruiker (die de andere helft al in volle eigendom heeft), of aan diens te verwachten erfgenamen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”