hoogstammen afstand scheidingslijn

Rica
Topic Starter
Berichten: 303

hoogstammen afstand scheidingslijn

#1 , 30 jan 2020 13:31

Mijn vraag betreft art 35 en 36 van het Veldwetboek mbt dat hoogstammen ten minste op 2m van de scheidingslijn moeten staan en er geen overhangende takken mogen zijn. Al ruim 15 jaar zorgen 3 hoogstammen, geplaatst pal tegen de scheidingsmuur, voor overlast. In de zomer geen zonlicht, maar vooral zeer veel overlast van de overhangende takken (ruim 1,5m) en de vallende bladeren. Mijn broer, de eigenaar van de bomen, woont naast de ouderlijke woning, weigert de takken te snoeien. Er mag geen takje af. Mijn ouders hebben dit getolereerd, omwille van 'de lieve vrede'. Ze zijn nu echter overleden en ik woon nu in de ouderlijke woning, die ik overneem uit de nalatenschap. Maar gezien broer en ik in een gerechtelijke V&V zitten had ik de bedoeling pas na afloop van de rechtszaak actie te ondernemen met de bedoeling (en de hoop) om de bomen te laten verwijderen of toch minstens de overhangende takken te laten snoeien. Vandaag las ik mbt een art in Knack dat, op initiatief van de Groenen, art 35 veldwetboek zou gewijzigd worden en dat bomen/overhangende takken mogelijk niet meer (gemakkelijk) zouden moeten gekapt/ gesnoeid worden en/of de rechter veel meer beoordelingsvrijheid zou krijgen. Heeft iemand op dit forum weet welke wijzigingen er in deze op til zouden zijn of waar ik die informatie zou kunnen vinden? Want mogelijk is er dan nu haast geboden om een vordering in te stellen en niet te wachten tot deze lopende gerechtelijke V&V is afgehandeld? Of mogelijk is het reeds te laat? Dank voor mogelijke informatie!.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 feb 2020 20:41

Waarom is die zaak niet mee opgenomen ..zeker als vb beide eigendommen vroeger een geheel waren??
En waarom niet een ingebrekestelling en dan naar vrederechter..of denkt u dat dat enige invloed zal hebben als broerlief nu al zo recalcitrant is?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”