zus weigert schenking

papske
Topic Starter
Berichten: 58

zus weigert schenking

#1 , 27 jan 2020 14:46

Moeder wou mij en mijn zus ieder een huis schenken. Zus is echter niet tevreden en weigert de schenking aan haar. Moeder heeft mij toch het huis geschonken dat ze wou. Er is een schatting voor 'mijn' verkregen huis waarop ik schenkingsrechten betaalde. Maar wat nu ? Moeder is reeds 90 jaar. Wat als moeder overlijdt ? Wordt het bedrag (de waarde van het huis nu) dat ik ontving dan in mindering gebracht van mijn stuk van de erfenis (lijkt me logisch) of wordt het huis dat ik de komende jaren wil renoveren of na renovatie verkopen opnieuw geschat bij overlijden van moeder, of de verkoopprijs genomen nadat ik het gerenoveerd heb, en wordt dat in mindering gebracht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 27 jan 2020 17:20

Met de nieuwe successieregels (in Vlaanderen) zal de schenkingswaarde geïndexeerd worden om de 50-50 verdeling te bepalen. Vroeger werd idd de actuele waarde geschat. Uw zus moet wel het initiatief nemen om deze inkorting te vragen. Op het geschonken huis betaal je niet nog een keer belasting. Dit alles in de veronderstelling dat er geen testament is.

papske
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 29 jan 2020 10:38

Hartelijk dank Sirkii !

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”