Niet biologische dochter draagt wel mijn vaders naam vragen over de erfenis

Kira10
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet biologische dochter draagt wel mijn vaders naam vragen over de erfenis

#1 , 23 jan 2020 00:20

Beste,
Mijn vader is al 13 jaar overleden. Mijn mama heeft het vruchtgebruik vh huis en inboedel ze waren getrouwd. Mijn vader had in zijn 1 ste huwelijk 2 dochters ze dragen zijn naam staan op de trouwboek maar zijn biologisch niet zijn kinderen na de scheiding, kinderen waren 1 jaar heeft hij ze ook nooit meer gezien. Hij wist na de scheiding dat het zijn kinderen niet waren. 1 dochter is jammer genoeg overleden. Mijn vraag is wat we kunnen doen zodat zij geen recht heeft op haar deel van de erfenis. Kan dit bevoordeeld door een DNA test? Mijn vader is wel overleden k heb geen andere broers of zussen maar wel nog nonkels en tantes langs vaderskant waar mijn DNA toch dichtbij overeen zal komen. Is zij verplicht een DNA test te laten uitvoeren. Wat is het kostenplaatje. Kan dit een oplossing zijn? Hoe beging je zo’n zaak of kunnen er nog andere mogelijkheden zijn? Alvast bedankt Kira

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 jan 2020 10:35

Zoals u het vertelt, blijkt dat uw vader die dochters heeft erkend of geadopteerd. Zij zijn dus degelijk erfgenaam van hem. Onterven kan zo maar niet.
Wend u tot een notaris. Die zijn in de mogelijkheid dit te onderzoeken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 23 jan 2020 11:22

Wettelijk gaat inderdaad boven biologisch en dan kan men niet onterven.

Reclame

Stefstef
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2020 14:22

Zolang er geen onroerend goed moet verkocht/verdeeld worden zijn de handtekeningen van de kinderen niet nodig. Zorg ervoor dat bij overlijden de roerende goederen (spaarrekeningen) reeds verdeeld (leeg) zijn. Zodoende is er geen "erfenis" meer en kan er niks meer/moet verdeeld worden.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 24 jan 2020 17:19

Sorry Stef, ieder die betrokken is bij een nalatenschap moet tekenen. Zeker de kinderen van de overledene in dit geval.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 24 jan 2020 17:37

En zaken doen verdwijnen voor het overleden is tevens fraude.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”