aangifte nalatenschap

STEF2003
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap

#1 , 18 jan 2020 15:39

..ik heb een vraag nl
mijn moeder is enkele maanden overleden en ben nu zelf de aangifte van nalatenschap aan het doen.
ik zit nog met een onduidelijkheid. Nl verzekeringsbons tak 21.moet dit ingevuld worden bij de rubriekfiscaal vermogen( levensverzekeringen),of gewoon bij het eigen vermogen.
we hebben wel al bericht gekregen van die verzekeringsmaatsch. dat ze die gaan uitkeren aan ik en mijn 2 broers(erfopvolgers).

hartelijk dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 jan 2020 16:59

Zo'n verzekeringsbons zijn eigenlijk contracten tussen de maatschappij en de verzekerde, maar zijn wel onderhevig aan erfbelasting, ten gevolge vaan het overlijden van de verzekerde. U vermeldt die in de rubriek 'verzekeringen' en geeft aan hoeveel ieder heeft ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

STEF2003
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2020 23:40

wanton,hartelijk dank voor de snelle reactie. het zijn verzekeringsbons die die al langer dan acht jaar lopen,.
ik dacht bij levensverzekeringen in te vullen...niet dus. mvg

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 19 jan 2020 15:46

U kan ook totaal gratis een afspraak maken bij de dienst erfbelastingen van de Vlaamse gemeenschap.

Ik heb dat gedaan om zeker te zijn dat alles correct ingevuld was, en heb daar een hele goede uitleg gekregen, inclusief tips ivm het inschatten van de waarde van de inboedel en dergelijke, alsook info over het feit dat ik nog een extra belastingskorting kon krijgen omdat het overlijden minder dan een jaar na een ander overlijden gebeurd was, wat toch wel een vermindering van ongeveer 3000€ gegeven heeft.
https://belastingen.vlaanderen.be/loket ... ebelasting

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 20 jan 2020 19:25

Dus wel invullen bij levensverzekeringen!!!

Inboedel : nooit meer dan 1000 e invullen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”