Erfenisrecht

marioverzele
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erfenisrecht

#1 , 17 jan 2020 10:38

Ik ben enig kind in het gezin, na het overlijden van moeder schenkt mijn vader zijn woning met vruchtgebruik aan 2 van mijn 3 kinderen. Hij kon zich niet verzoenen met mijn echtscheiding.

17.5.1989 - Schenking enige woning.
10.091999 - Nieuwe akte met afstaan vruchtgebruik.
26.05.2000 - De kinderen verkopen de woning voor 900.00 BEF.
17.03.2001 - Overlijden vader.

Begrafenis geregeld door ex en kinderen, kamer in rustoord ontruimd, alles weggenomen door ex en kinderen.

Rest erfenis 0. Ik ben dus gewoon onterfd.

Ik heb daar tot nu toe nooit op gereageerd maar nu bij een schenking van een appartement welke ik wil doen aan mijn kind uit het tweede huwelijk zijn de kinderen welke reeds de erfenis van mijn vader kregen niet akkoord.

Is het juist dat de verjaringstermijn 30 jaar bedraagt en dat ik alsnog mijn deel van de waarde van de woning kan opeisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 17 jan 2020 14:22

Aangezien de resterende erfenis leeg was heeft uw vader teveel weggeschonken.
Als enig kind had u recht op de helft van het huis dat eigendom was van uw vader, aangezien er geen andere bezittingen meer waren bij het overlijden.

Aangezien u drie kinderen hebt kunt u maximum 1/4 van uw bezit (zoals vastgesteld op dag van uw overlijden overlijden) bij leven wegschenken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#3 , 17 jan 2020 15:28

Die 1/4 was vroeger zo. Nu kan je met de helft van je erfenis vrij doen wat je wil. De andere helft wordt verdeeld onder je drie kinderen.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 jan 2020 16:07

Die 1/4 was vroeger zo. Nu kan je met de helft van je erfenis vrij doen wat je wil. De andere helft wordt verdeeld onder je drie kinderen.
U hebt gelijk. Ik heb me vergist met het overlijden van de ouder van TS (=oude wetgeving).
Mijn onoplettendheid en domme fout....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sirkii
Berichten: 5397

#5 , 17 jan 2020 22:34

t Is u vergeven. Je zit er zeer zelden naast en zo erg was t foutje nu ook weer niet ;-)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”