verworpen erfenis

jamaisneutral
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verworpen erfenis

#1 , 16 jan 2020 16:46

Hallo,
Enige jaren geleden is mijn vader overleden. De erfenis heb ik toen verworpen daar deze toen enkel en alleen uit schulden en miserie bestond. Echter zat een deel van zijn erfenis nog onder vruchtgebruik van zijn vader (mijn grootvader), meer bepaald wat mijn vader zelf geërfd had na het overlijden van zijn moeder maar waar zijn vader dus vruchtgebruik op had (oa het huis).
De toenmalige notaris vertelde ons toen dat het verwerpen van de toenmalige erfenis geen invloed had op wat er later vrijkwam van erfenissen als mijn grootvader kwam te overlijden, doch stel ik mij hier toch wel vragen bij of dit wel klopt?
Als je verwerpt, zijn alle toekomstige erfenissen dan automatisch ook verworpen, of klopt het toch wat we toen doorkregen van informatie?
alvast bedankt als iemand hier enige toelichting op kan geven!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 jan 2020 18:02

Als uw grootvader overlijdt, is dat een nieuwe nalatenschap, en bent u een erfgenaam.
Waar u weer zal moeten kiezen: aanvaarden (eventueel onder voorrecht boedelbeschrijving) dan wel verwerpen.

Dat uw grootvader nog het vruchtgebruik had van de nalatenschap van uw grootmoeder, betekent dat uw vader niets met de gezinswoning uit de erfenis kon doen.

Er is maar 1 erfenis van uw vader, en die heeft u verworpen.
Die komt dus niet meer bij u terecht.


Waren de schulden zo hoog dat zijn deel van het huis de schulden niet zou dekken :?:
Waar is zijn nalatenschap naartoe gegaan ?

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 16 jan 2020 18:12

TS gaat (deel van) huis dat zijn vader in naakte eigendom had niet meer kunnen erven. Dat was op dat ogenblik geen "toekomstige erfenis" meer.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 jan 2020 18:36

TS gaat (deel van) huis dat zijn vader in naakte eigendom had niet meer kunnen erven. Dat was op dat ogenblik geen "toekomstige erfenis" meer.
Uiteraard niet, die erfenis heeft de Vraagsteller verworpen.

Maar erfenis van grootvader kan (deels ?) bij Vraagsteller terecht komen.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 16 jan 2020 19:41

TS gaat (deel van) huis dat zijn vader in naakte eigendom had niet meer kunnen erven. Dat was op dat ogenblik geen "toekomstige erfenis" meer.
Uiteraard niet, die erfenis heeft de Vraagsteller verworpen.

Maar erfenis van grootvader kan (deels ?) bij Vraagsteller terecht komen.
Uiteraard. Die werd nooit verworpen. Het zijn twee verschillende erfenissen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”