Blokkering van rekeningen wordt niet opgeheven

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Blokkering van rekeningen wordt niet opgeheven

#1 , 16 jan 2020 10:46

Bij een nalatenschap houdt de bank zowel de zicht- als de effectenrekenin geblokkeerd niettegenstaande ik de akte van Erfopvolging reeds een week geleden binnengedaan heb en dit zonder reden is daar het een volle eigendom op mijn naam betreft. Kan ik mij eventueel richten tot een instantie om dit op te lossen of eventueel schadevergoeding claimen ?
bedankt voor reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 jan 2020 18:30

Heeft geen zin. Eén en ander moet gecontroleerd worden, waarschijnlijk met akkoord van Registratie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 17 jan 2020 22:40

Ben je de enige erfgenaam of zijn jullie met meerderen? Na binnenbrengen akte/attest van erfopvolging stelt de bank een verdelingsdocument op dat door de erfgenamen te ondertekenen is vooraleer tot uitvoering overgegaan wordt. Vraag de bank wat nog nodig is om het dossier te kunnen afwerken.

Reclame

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 jan 2020 10:51

Na 1 week vertraging al schadevergoeding eisen?

katwezel
Berichten: 375

#5 , 18 jan 2020 11:02

Procedure kan makkelijk een maand duren , beetje geduld hebben

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 18 jan 2020 17:10

U dient te begrijpen dat de bank niet zo maar aanvaardt wat u zegt dat het om uw eigen vermogen gaat dat buiten de nalatenschap valt. Op het attest zal daar geen uitsluitsel over gegeven zijn.
Dus u zal ergens bewijzen moeten aanbrengen dat één en ander tot uw vermogen behoort. VB. na schenking, in bezit voor het huwelijk. En daar kan de Registratie (moeten) tussenkomen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#7 , 21 jan 2020 11:07

ontvang vandaag een verdelingsdokument dat ik ondertekend moet terugsturen voor vrijgave rekeningen binnen 14 dagen.
Mijn pensioen werd verkeerdelijk door de pensioendienst (na 2 schriftelijke en 3 tel meldingen) op de geblokkeerde zichtrek gestort)
Mijn vraag is nu wie geeft aan de bank de toelating om dit pensioen nu nog eens 14 dagen geblokkeerd te houd en er bovendien nog bankkosten van af te houden ? dat vind ik wel heel straf want daardoor heb ik deze maand geen pensioen
eventueel een ombudsdienst aanschrijven ?
bedankt voor antwoord

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 21 jan 2020 11:45

Het pensioen dat gestort werd na het overlijden moet beschikbaar zijn voor u. Het valt sowieso buiten de nalatenschap. De bank moet waken over de sommen die op de rekeningen staan op de ochtend van het overlijden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”