Erfenis in onverdeeldheid

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Erfenis in onverdeeldheid

#1 , 13 jan 2020 14:55

Dag iedereen

ik hoop hier een beetje wijzer te worden uit de volgende situatie: mijn grootvader is 10 jaar geleden gecontacteerd in verband met een erfenis van familieleden van het zevende knoopsgat. Hij is toen bij de notaris geroepen en heeft iets moeten tekenen (wat weet hij niet). Blijkbaar hadden de erflaters in kwestie geen kinderen en is de erfenis verdeeld tussen ongeveer 60 (!) verre familieleden.

Ik heb geen weet wat er de afgelopen jaren gebeurd is met de nalatenschap, ben zelf nog maar pas op de hoogte van de ganse situatie. Nu krijgt mijn grootvader een rekening onroerende voorheffing van meer dan € 900,00. Deze wordt naar diegene gestuurd die als eerste voorkomt op het kadaster, de oudste. We gaan er dus vanuit dat de oudste erfgenaam ook overleden is en daarom de aanslag bij mijn grootvader terechtkomt. Ik heb reeds contact genomen met de FOD Financiën en blijkbaar kan je hiervan een splitsing aanvragen, wat we dan ook gaan doen.

Omdat we graag de stand van zaken willen weten over dit dossier (wat heeft mijn grootvader concreet getekend, waarom duurt het zolang, wat zit er concreet in de nalatenschap,...) heeft mijn vader een afspraak bij de bovenvermelde notaris willen maken. Deze weigert echter medewerking onder het motto "We zijn ermee bezig, laat uw nummer maar achter en wij contacteren u".

Ik weet dat we om uit onverdeeldheid te geraken, een advocaat onder de arm zullen moeten nemen, ik heb jammer genoeg te weinig juridische kennis hieromtrent om dit zelf te doen. Maar dit is lastig zonder concreet te weten waarover het gaat.

Indien we deze week van de behandelende notaris geen verder nieuws krijgen, zullen we (mijn grootvader en ikzelf) er langsrijden om verhaal te halen, maar hebben jullie in tussentijd tips wat we nog kunnen ondernemen, of wat we zeker dienen na te vragen?

Alvast bedankt om mijn epistel te lezen en voor de mogelijke antwoorden :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 jan 2020 20:24

Kijk vooreerst op Myminfin ( via Taxonweb vb.) om te zien welk deel uw vader bezit in dat specifieke goed.
Bovendien is men niet verplicht in onverdeeldheid te blijven. Afhankelijk van het goed, kan uw vader de verkoop vragen van het betreffende goed.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 13 jan 2020 21:04

Ik weet dat we om uit onverdeeldheid te geraken, een advocaat onder de arm zullen moeten nemen,
De andere eigenaars / erfgenamen opsporen, en gezamelijk besluiten te verkopen is natuurlijk ook een optie

Beetje zoekwerk, maar is uiteindelijk (verre) familie

Reclame

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 14 jan 2020 08:10

Dat is hetgeen we inderdaad willen bereiken met ons bezoek aan de notaris.

Nog even een andere vraag, op het aanslagbiljet dat mijn grootvader ontvangen heeft, staat dat hij voor 1/64 VG is. Staat die VG in dit geval voor vruchtgebruik, want ik vraag me af hoe dat mogelijk is dan?

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#5 , 14 jan 2020 10:54

Even een kleine update: In mijn initiële mail had ik een afspraak gevraagd met de dossierbeheerder en mijn grootvader, gezien mijn grootvader op 88-jarige leeftijd niet in staat in om via elektronische weg te communiceren. Voor mijn mail had mijn vader gebeld naar het kantoor en had een medewerker deze afspraak reeds geweigerd.

Ik heb volgend antwoord van de notaris gekregen:
"Wij hebben onze tijd nodig om aan dit dossier te werken, en om ervoor te zorgen dat de woning kan worden verkocht.
Als we van die kostbare tijd, stukken gaan afnemen en gaan besteden aan uitleggen van problemen in dossiers, die de betrokken eigenaars toch niet kunnen oplossen, worden we nog verder achteruit geduwd in de afwerking van het dossier."

Het gaat hier om een dossier dat al 20 jaar aansleept...

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 jan 2020 11:55

1/64 vruchtgebruik. Dat moet al een serieus goed zijn om daar iets van te ontvangen. Hopen dat de notaris er in slaagt om het te verkopen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”