Schenking aan ouders

SvenVLS
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schenking aan ouders

#1 , 20 sep 2019 14:22

Hoi,

Mijn vriendin heeft jaren geleden mee getekend voor de lening van een huis voor haar vader.
80% pa, 20% vriendin

Ze heeft een paar jaar meebetaald in de aflossing maar op een gegeven moment is de band met haar pa de mist in gegaan. Ze is daardoor verhuist naar een appartementje.
Ze is in financiele problemen geraakt en kon dus niet meer meebetalen in de aflossing. Haar pa heeft alles blijven betalen.
Nu zit hij zelf in de problemen maar kan via de bank toch aan een oplossing komen maar dan moet mijn vriendin de 1/5 eigenaar van het huis afstaan via schenking aan haar pa.

Wat kunnen de gevolgen zijn door die schenking? Heeft zij dan nog recht op een deel van de erfenis mocht haar pa te komen overlijden?
Als ze geen mede-eigenaar is kan de bank dan nog de centjes komen halen bij haar mocht haar pa toch niet meer kunnen betalen?


alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 sep 2019 18:35

Indien zij haar deel van het huis schenkt aan haar vader, is zij geen eigenaar meer. In principe dient zij dan geschrapt te worden uit de lening én de hypotheek. Zodat zij er niets meer te maken heeft. Spreek wel eerst met de bank, want die moeten dan oordelen of vader de lening alleen aan kan.
Dit wijzigt niets op een mogelijke latere erfenis van haar vader.
Is er niemand anders dan vader? Vb : een broer of zus die haar deelt overkoopt?
Als zij geen eigenaar meer is, komt ze in aanmerking voor een sociale woning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 sep 2019 15:07

Zeer benieuwd hoe een schenking van onroerend goed een oplossing zou zijn voor financiële problemen bij de ontvanger ...

Daar hangen enkel kosten aan vast.

Wil bank een verkoop gemakkelijker maken na schenking ?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”