Vrijgave van banktegoeden na overlijden beide ouders

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Vrijgave van banktegoeden na overlijden beide ouders

#1 , 14 sep 2019 13:33

In januari 2018 heeft mijn vader, 4 jaar na het overlijden van mijn moeder, de familie juwelen verdeeld. Ieder ( mijn zus en ik ),incl de kleinkinderen, hebben allen een op naam gesloten enveloppe bekomen met daarin de juwelen zoals mijn vader het voor ieder wou hebben .
Mijn zus heeft haar enveloppe, met de juwelen die mijn vader voor haar bestemd had, aanvaardt . Na het overlijden van mijn vader op 6 april 2019, weigert mijn zus te tekenen voor vrijgave van de banktegoeden. Ze schrijft letterlijk op papier dat ze enkel wilt tekenen voor vrijgave indien ze de ring die mijn dochter van haar bompa gekregen heeft, mag hebben.
Welke weg moet ik hier bewandelen, heeft hier iemand ervaring mee, en wat kan ik er aan doen aub?
Ben van plan om haar te dagvaarden om alzo de vrijgave te bekomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 sep 2019 16:04

Als de verdeling gebeurd is ( van de juwelen) zoals uw vader dat wilde, heeft zij zich daarin te schikken. Ik vind dergelijke houding onzin. Maar misschien is een onderlinge ruil te overwegen : wat wil zij geven in de plaats van die ring. Een ander juweel, met geld er bovenop?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8840

#3 , 14 sep 2019 19:16

Ik meen dat de spullen (juwelen) die de vader bij leven persoonlijk uitgedeeld heeft aan alle (klein)kinderen, niet door een erfgenaam gebruikt kan worden na zijn overlijden (een jaar later) om het tekenen voor vrijgave van de banktegoeden te blokkeren. De vader heeft dat zélf aan zijn kleinkind gegeven. Bovendien zijn het zeer waarschijnlijk de kroonjuwelen niet, dus ik kan me niet indenken dat de waarde van deze schenking van die ordegrootte is dat deze spullen terug in de erfenis berekend moeten worden. hij deed dit bij leven. Heeft dus niets te maken met de erfenis. Meld aan uw zus dat ze haar "redenen" maar officieel en ondertekend aan de notaris laat geworden en meld haar dat ze zich informeert welke grond van juridische waarde haar eis heeft (om te slagen)...

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 sep 2019 19:56

En vader heeft meer dan waarschijnlijk al de erfenisrechten op die juwelen betaald. Vraag is natuurlijk of iedereen evenveel van waarde heeft gekregen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 sep 2019 01:01

Vraag is natuurlijk of iedereen evenveel van waarde heeft gekregen.
Tenzij het om zeer waardevolle juwelen gaat die de reserve aantasten en/of alsnog aangegeven zullen moeten worden als schenking, doet dat er toch niet toe :?:

Vader heeft zélf beslist wat hij aan wie gaf.
Zus moet dat maar leren aanvaarden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”