blote eigendom

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

blote eigendom

#1 , 27 aug 2019 18:47

je erft x % blote eigendom van een ouder

je wil dat de centen vrijkomen voor de langstlevende ouder, maar je bent niet akkoord met wat er in de opsomming van de erfenis zit
bvb een ander kind heeft enkele jaren geleden een bedrag/huis gekregen.

kan je deze erfenis gewoon laten passeren zonder er mee akkoord te gaan, zonder dat de langstlevende ouder hier hinder van ondervindt?
en zonder je volledige erfenisrechten te schaden na het overlijden van de langstlevende ouder
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 28 aug 2019 18:12

Je kan op de bank tekenen om de tegoeden vrij te geven zodat de LLE kan verder leven.
Maar je zal wel een beslissing moeten nemen, want de aangifte van nalatenschap wordt verwacht binnen de 4 maanden. En daar zal je een akkoord moeten voor hebben.
Het zou kunnen dat één en ander geen invloed heeft op de aangifte, maar uw eis tot inkorting , dwz. de verrekening van die schenking, dient toch verrekend te zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 aug 2019 01:25

Je kan op de bank tekenen om de tegoeden vrij te geven zodat de LLE kan verder leven.
Maar je zal wel een beslissing moeten nemen, want de aangifte van nalatenschap wordt verwacht binnen de 4 maanden. En daar zal je een akkoord moeten voor hebben.
Het zou kunnen dat één en ander geen invloed heeft op de aangifte, maar uw eis tot inkorting , dwz. de verrekening van die schenking, dient toch verrekend te zijn.
voor de bank heb ik getekend
wat als er geen akkoord is of als je gewoonweg niets tekent bij de notaris
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 29 aug 2019 11:43

Jij moet met bewijzen afkomen. Voor onroerend goed is dat geen probleem. Voor schenkingen van geld is dat al moeilijker. Waarschijnlijk is een zaak bij de rechtbank nodig om uw gelijk te krijgen. Vraag eerst aan uw notaris hoe hij de mogelijkheden inschat;
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”