Verkoop na schenking minder dan drie jaar

Anon84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop na schenking minder dan drie jaar

#1 , 18 aug 2019 14:26

Beste


Begin dit jaar in januari heb ik een huis gekregen (schenking 100% volle eigendom). Zelf woon ik hier al zes jaar, en de schenker zelf had deze al acht jaar in zijn bezit. Het is ook de enige woning die ik bezit, heb alle burgerrechten en geen handicap. Graag zou ik deze verkopen, minder graag de meerwaardebelasting betalen. Mijn vragen:

1: Is de enige mogelijkheid om de meerwaardebelasting te vermijden hier effectief nog 2.5jaar te wonen of zijn er uitzonderingen, zoals bv. het feit dat het mijn enige woning is?

2: Zijn er andere mogelijkheden om hier toch vroeger te kunnen vertrekken en geen meerwaardebelasting te betalen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?



Dank bij voorbaat
Anon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 aug 2019 18:44

In principe moet je geen meerwaardebelasting betalen op je enige woning in bezit, als je daar zelf effectief woont.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Anon84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2019 19:36

Dag Wanton, bedankt voor de reply, wel daar bestaat onduidelijkheid over en ik vind er niets van terug online. Zijn er andere mensen die dit kunnen bevestigen?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 aug 2019 19:56

Hoe kan er onduidelijkheid zijn als je daar zelf woont en gedomicilieerd bent? En de fiscus weet of het je enige woning is.

Anon84
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2019 21:00

@mava105 ik vind dit nergens concreet geschreven online terug, wat ik vind en lees is verwarrrend voor mij, recht is zo mijn ding niet, vandaar mijn vraag op dit forum.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 aug 2019 16:13

Er is een meerwaarde belast als : (ik citeer)
'het gebouw bij schenking onder levenden is verkregen en werd vervreemd binnen de drie jaar na de schenking én binnen vijf jaar na verkrijging onder bezwarende titel door de schenker. '

Dubbele voorwaarde, waar het tweede element niet van toepassing is, want 8 jaar.
De belasting is ook niet van toepassing op het eigen woonhuis van de belastingplichtige.

Misschien best uw vraag eens voorleggen aan een notaris, die eventueel de instanties kan raadplegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”