dubbel vruchtgebruik

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

dubbel vruchtgebruik

#1 , 17 aug 2019 15:36

Voor volgend geval krijg ik de puzzel niet gelegd :
Koppel – wettelijk stelsel – geen kinderen
Vader van de man van het koppel overlijdt en hij erft dus de blote eigendom van de helft van de gezinswoning
Wanneer deze man ook overlijdt dan erft zijn echtgenote alle gemeenschappelijke goederen en het vruchtgebruik op zijn eigen vermogen
Hij bezat een onroerend goed voor dat ze trouwden. Hiervan zal de echtgenote dus het vruchtgebruik erven.
Maar wat met de helft van de gezinswoning van zijn moeder waarvan hij de blote eigendom heeft .Erft de echtgenote weer het vruchtgebruik?
Hier krijg ik de puzzel niet rond . Als zijn echtgenote hier het vruchtgebruik van erft dan is er ergens dubbel vruchtgebruik. ( zijn moeder heeft toch altijd minstens recht op het vruchtgebruik van de gezinswoning)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 17 aug 2019 18:08

Volgens mij gaat de blote eigendom van zijn moeder naar zijn erfgenamen.

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#3 , 17 aug 2019 18:24

De moeder heeft GEEN blote eigendom alleen de helft eigen bezit en de andere helft in vruchtgebruik Dus dat is een antwoord buiten de kwestie. m.i.
De man ( van het koppel dat geen kinderen heeft en wettelijk stelsel heeft) erft de helft van de gezinswoning in blote eigendom wanneer zijn vader sterft. Zijn moeder erft het vruchtgebruik van deze helft.

De vraag is , als die man overlijdt ( bestaand geval) wat gebeurt er dan met het gedeelte dat hij in blote eigendom heeft geërfd. Normaal dacht ik dat de echtgenote steeds het vruchtgebruik erfde van de eigen bezittingen van haar echtgenoot, maar dat klopt hier niet want zijn moeder heeft al het vruchtgebruik.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 17 aug 2019 18:37

De blote eigendom gaat naar de erfgenamen van die zoon.
Het vruchtgebruik blijft bij zijn moeder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 17 aug 2019 19:11

Zolang de moeder leeft, behoudt die het vruchtgebruik. Wanneer die overlijdt krijgt de echtgenote van de zoon (enkel) het vruchtgebruik van die halve woning.

Er is geen testament of huwelijkscontract : de weduwe van de zoon erft, buiten dus het VG van een halve woning, niets van de familie van haar man. Zij erft wel alle gemeenschappelijke goederen uit haar huwelijk. De woning van zijn ouders wordt vererfd tussen die familie. Dat behoort tot de eigen goederen van de man.

Hilda, een getrouwd koppel zonder kinderen moet maatregelen nemen voor hun erfenis, best via testament. Dan kan men ook de eigen goederen toewijzen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pitters Hilda
Topic Starter
Berichten: 53

#6 , 17 aug 2019 21:07

Ha nu begrijp ik het; want een dubbel vruchtgebruik zag ik niet zitten.
Voor het onroerend goed dat haar man bezat voor het huwelijk erft ze dus dadelijk het vruchtgebruik. Van de blote eigendom van de halve gezinswoning van de ouders van de man ( waarvan de vader dus overleden is) erft ze het vruchtgebruik van de halve woning NADAT ook de moeder van haar echtgenoot is overleden.
Zij moeten dus dringend beiden een testament maken. Kunnen zij ook alles gewoon in gemeenschap laten brengen voor notaris en telt dat ook voor later te ontvangen erfenissen ? ( is dat hetzelfde als een huwelijk stelsel maken met alles in gemeenschap ?). Wat is het veiligste volgens u.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 18 aug 2019 18:42

Zo'n situatie komt nogal voor wanneer iemand komt te overlijden na de eerste ouder, maar voor de tweede.
Idd, een koppel zonder kinderen, die erfenissen bekomen, maken best een duidelijke afspraak : wederzijds testament of een huwelijkscontract 'algemene gemeenschap' zodat alle tegoeden van beide partners bij het eerste overlijden bij de andere terechtkomen. Een notaris kan u helpen bij concrete gegevens.

Een huwelijkscontract met clausule 'langst leeft, al heeft' heeft slechts betrekking op de gemeenschappelijke tegoeden, terwijl eigen goederen vererfd worden aan de familie.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”