Huur vragen aan nieuwe partner van moeder

Rogerroger
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huur vragen aan nieuwe partner van moeder

#1 , 06 aug 2019 17:32

Goeiedag,
10 jaar geleden overleedt mijn vader. Mijn ouders hebben een eigen woning in volle eigendom, schuldenvrij. Mijn broer en ik erfden dus het blote eigendom, mijn moeder het vruchtgebruik. Sinds een aantal jaren heeft mijn moeder een nieuwe vriend die bij haar inwoont in onze ouderlijke woning. De relatie met onze moeder is nog steeds goed. Met haar nieuwe vriend hebben mijn broer en ik ondertussen een aantal negatieve ervaringen meegemaakt, hij profiteert van onze moeder en is ook tegenover ons niet eerlijk, ik bespaar u de details. Mijn vraag is: Kunnen ik en mijn zus als mede-eigenaars van de woning een maandelijkse huursom aan de inwonende partner van mijn moeder vragen. Hij is wel nog steeds gedomicilieerd op een verloederde krotwoning in het dorp.
Mvg,
Roger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 aug 2019 17:46

In de eerste plaats is uw moeder vruchtgebruiker van de woning. Zij mag die verhuren of niet : de opbrengsten zijn voor haar. Daar hebben jullie niets in te zien. Bovendien is de vriend daar niet gedomicilieerd.

Het is enkel uw moeder die een huursom kan vragen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 aug 2019 18:09

En wie is er nu naakte eigenaar: Jij en uw broer of jij en je zus?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”