Erfbelasting

KOPSHOEVEN
Topic Starter
Berichten: 15

Erfbelasting

#1 , 06 aug 2019 11:03

Wij zijn gehuwd met gemeenschap van goederen waarbij alles gaat naar de langstlevende. Zijn er dan successierechten te betalen bij het overlijden van één der partners.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 06 aug 2019 11:15

Ja natuurlijk. Als alles gemeenschappelijk is betaal je successie op de helft van de goederen. Als er kinderen zijn verander je je huwelijkscontract beter naar een keuzebeding. Dan kies je op t moment zelf wat je in volle eigendom wil houden en wat je aan je kinderen vererfd in bote eigendom/vruchtgebruik.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 aug 2019 18:09

Indien in dit huwelijk kinderen zijn, is deze clausule duur, verwarrend en onnodig. Men betaalt ahw. erfbelasting op 150 % van de aanwezige goederen.
Idd, zoals Sirkii zegt : wijzig die clausule in een keuzebeding waarbij de langstlevende op het ogenblik van overlijden van de partner kiest wat, hoeveel en hoe die goederen uit de gemeenschap overneemt.

Dit is verschillend voor iemand van 60 jaar to. iemand van 80 jaar. Hoe is de gezondheid dan, de behoeften, de verhouding met de kinderen, enz. Men kan op die manier ook éea fiscaal optimaliseren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 07 aug 2019 20:39

En niet vergeten, indien U via keuzebeding beslist alles bij te houden wanneer uw partner komt te overlijden, u als langstlevende partner helemaal géén successierechten op de gezinswoning betaalt, en de eerste 50,000€ roerende goederen ook nog eens vrijgesteld zijn van successierechten.
En u behoudt de keuze! Beetje moeilijk te bepalen hoe de situatie gaat zijn wanneer d eerste partner komt te overlijden, met het keuzebeding houdt u alle opties open.

Natuurlijk, indien er kinderen zijn even kijken naar fiscale optimalisatie, indien u bij keuzebeding bepaalt alles bij te houden zal later wanneer uw kinderen erven het in één keer een groter stuk zijn waardoor ze sneller in de hogere schijven van successierechten vallen, waar indien u wel al een deel naar uw kinderen laat gaan bij het eerste overlijden er twee kleinere erfenissen zijn, en dus tweemaal van een lagere schijf kan geprofiteerd worden.

KOPSHOEVEN
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 08 aug 2019 10:50

Bedankt voor de vlugge antwoorden. Wij nemen onze voorzorgen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 08 aug 2019 14:11

Bij de clausule 'langst leeft, al heeft' betaalt de overlevende partner idd geen erfbelasting op de gezinswoning. Men is soms geneigd dit te prefereren om zo winst te maken.
Maar in dat geval, wordt bij het tweede overlijden de winst van erfbelasting meer dan 2 x terugbetaald. Het is soms te overwegen als de andere elementen dit verantwoorden. Leeftijd, geplande verkoop,...
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frieda.M
Berichten: 129

#7 , 08 aug 2019 18:22

Een keuzebeding lijkt dus aantrekkelijker dan een "langst leeft" Zoals geschreven is het vooral de tweede keer dat men veel verlies doet. Maar de eerste keer is meestal goedkoper als er niet veel roerende zaken zijn.
Kan men na een " langst leeft" geen schenkingen doen aan 3% aan de kinderen ( of handgiften). Zou dat nog niet goedkoper zijn?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 09 aug 2019 18:12

Inderdaad Frieda, het zijn dergelijke elementen die men moet in overweging nemen op moment van overlijden van de partner. En de meeste mogelijkheden heb je mi. bij een keuzebeding. Daarin kun je de keuzes voor de langstlevende partner (LLE) heel uitgebreid laten vermelden. Wat je uiteindelijk beslist hangt idd af : van leeftijd, van gezondheid, eigen woonst of rusthuis, ook fiscale afrekening.

Men neemt vb. de gezinswoning volledig in de erfenis en betaalt niets. Dat is goed als men daarna die woning zou verkopen en , zoals u zegt, een schenking doet aan de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”