erfenis

lily francine
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

erfenis

#1 , 04 aug 2019 07:55

mijn echtgenoot is sinds mei overleden en ons beide rekeningen zijn nog altijd geblokeerd al hoewel we niet in de zelfde bank zijn beste ik weet niet meer wat te doen
zijn beide zoons uit eerste huwelijk willen niet tekenen
ze zijn geadopeerd door hun stiefvader
kunnen zij dat nog lang tegen houden en wat hebben zij te zien met mijn rekening dank u bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 aug 2019 09:30

Ik heb uw bericht aangepast om het beter leesbaar te maken ...


Dat is normaal - banken hebben daar een wettelijke verplichting toe.

Gelden op "uw" rekening kunnen ook aan de overleden echtgenoot of de huwelijksgemeenschap toebehoord hebben.
Er kunnen bvb ook transfers tussen beiden gebeurd zijn rond periode van overlijden.
Dus worden veiligheidshalve ook uw rekening(en) geblokkeerd ...

Als u dat nog niet gedaan hebt:
Open een nieuwe rekening, en laat uw inkomsten (loon, pensioen, ziekenkas, ...) daarop storten.
Je moet die diensten daarvan uiteraard wel verwittigen.


Geef de erfenis tijdig aan !
Men heeft hiervoor 4 maanden tijd, dus dat begint te korten
Nadien betaalt u boete bovenop de erfbelasting ... afhankelijk van hoe lang de aangifte te laat is.
Overleg met uw notaris wat u daarmee best doet, als de stiefzoons blijven weigeren.


Als erfgenamen weigeren de verdeling te aanvaarden, moet u helaas een verdeling langs juridische weg afdwingen:
https://www.notaris.be/faq/erven-schenk ... -verdeling

"Niet willen tekenen" is doorgaans pestgedrag, maar het kost hen zelf uiteraard ook.
Enkel advocaten en notarissen worden hier beter van.
Meer werk = méér kosten

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 05 aug 2019 09:54

U opent idd best een nieuwe rekening. Alle inkomsten die op de oorspronkelijke rekening ten uwen gunste zijn gestort, na het overlijden, vallen buiten de nalatenschap. U moet daar kunnen over beschikken. De bank kan en mag die overzetten op een nieuwe rekening.
Bovendien kan de bank u tot max. 5000 € geven van die geblokkeerde rekening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”