Toestemming rechtbank?

Martijn76
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Toestemming rechtbank?

#1 , 04 apr 2024 12:13

Goedendag,

In 2023 is mijn vader overleden en er zijn 3 erfgenamen, mijn moeder, mijn broer en ik. Omdat de financiële positie van mijn vader voor ons onbekend was hebben mijn broer en besloten de erfenis beneficiair te aanvaarden via een notaris. Op advies van de notaris heeft mijn moeder (tevens langstlevende) ook beneficiair aanvaard.
Boedellijst is opgemaakt door de notaris en alle bezittingen en schulden in kaart gebracht. Advertentie is geplaatst zodat eventuele schuldeisers zich nog konden melden maar naar aanleiding daarvan heeft niemand zich gemeld.
Inmiddels kunnen we dus constateren dat er ruim voldoende middelen zijn om, na verkoop van de woning alle schulden te kunnen voldoen.
Mijn moeder wil het huis graag gaan verkopen i.v.m. ziekte en na verkoop iets gaan huren maar nu geeft de notaris aan dat de woning niet zomaar verkocht mag worden maar dat de rechter hier eerst toestemming voor moet geven en de woning vervolgens via hen geveild moet worden. Wanneer we haar dan vragen bij welke rechterbank wij ons hiervoor moeten melden blijft het stil en geeft aan dat ze dit uit gaat zoeken en hier nog op terug komt.
Wij trekken iemands vakkennis niet graag in twijfel maar we krijgen toch een beetje de indruk dat ze zich wat teveel werk op de hals heeft gehaald en er eigenlijk niet zoveel tijd voor heeft. Wij willen de woning graag gewoon via een makelaar gaan verkopen en hierna zoals gebruikelijk de hypotheek en van het restant de overige rekeningen betalen. Het geschatte restant wat daarna overblijft (ongeveer 100.000) kan mijn moeder dan gebruiken om haar verdere leven te leven.

De concrete vraag is dus: Moet een rechtbank hier toestemming geven voor de verkoop van de woning of kunnen wij dit gewoon via een makelaar verkopen en wat zijn eventuele stappen die wij moeten nemen.

Nog wat aanvullende info:
Ouders waren getrouwd en samenwonend
Geen testament
Geen executeur aangewezen (zijn wij zelf denk ik dan)
Getaxeerde waarde woning door overheid 250.000
Hypotheek 150.000
Overige bezittingen en schulden zijn tegen elkaar weg te strepen.

Thomas Morus
Berichten: 5936
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 apr 2024 20:02

Nederland?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Martijn76
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2024 20:28

Mijn broer en ik wonen in Nederland, mijn ouders in België. Vandaar dat wij ook niet bekend zijn met de Belgische regelgeving. Dit verschilt blijkbaar volgens de notaris. In Nederland is het bij ruim voldoende activa niet nodig te gaan vereffenen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38613

#4 , 11 apr 2024 20:42

Stat moeder of een van jullie onder ' bewindvoering of minderjarig'?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”