Bankonderzoek

Queenofwands78
Topic Starter
Berichten: 58
Juridisch actief: Nee

Bankonderzoek

#1 , 04 jun 2020 02:32

Hallo

Enige tijd geleden heb ik via de notaris een bankonderzoek aangevraagd. Maar ik vraag me hoe langer hoe meer af of dit wel nut gaat hebben. Ik heb het aangevraagd omdat mijn vader nog maar recent hertrouwd was voor zijn overlijden. Maar aangezien er geen huwelijkscontract is wordt dat toch meteen een huwelijk via het wettelijk stelsel. Maakt het dan uit hoeveel er voor het huwelijk op de rekening stond? Ik moet eerlijk zeggen dat ik me dit onderzoek wat heb laten aanpraten en eigenlijk weinig kennis heb van wat dit inhoudt. Men raadde mij het aan omdat er een behoorlijk bedrag op de rekening van mijn vader (enkel op zijn naam) staat. Een bedrag dat nooit op nog geen jaar huwelijk kan vergaard zijn.
Alvast bedankt om mijn vraag te beantwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2020 12:37

Alles wat uw vader bezat voor zijn tweede huwelijk, was een deel van zijn eigen vermogen.
En dat blijft ook zo sinds hij hertrouwd is. Het is dus niet omdat hij hertrouwt met een stelsel van gemeenschap van aanwinsten, dat zijn eigen geld plots in die nieuwe gemeenschap met zijn 2de echtgenote zou zitten.
Als hij eigen geld op een gemeenschappelijke rekening zou zetten, komt dat neer op een schenking aan de 2de echtgenote. Daar kunt u tegen opkomen, als daardoor uw voorbehouden deel in zijn erfenis aangetast zou zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”