tekenen bij notaris

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

tekenen bij notaris

#1 , 29 feb 2020 14:51

Vader overleden en er zijn twee kinderen. De bank zegt dat een gedeelte van de spaarboekjes moet geblokkeerd worden op naam van de kinderen en dat moeder het vruchtgebruik er van heeft.
Wij weten dat we blote eigenaar zijn en moeder vruchtgebruiker, maar in de praktijk komt dat neer dat – gezien de rentevoeten van 0,11% - moeder jaarlijks 10 euro krijgt en niemand aan de gelden kan, wat niet interessant is.
Moeder wil ons die gelden geven, maar wij willen dat niet. Kunnen wij bv bij de notaris een papier ondertekenen dat zij al de gelden mag houden en gebruiken. Of is dat een schenking aan 3%?
( heb al eens gehoord van mensen die zeggen “ wij zijn gaan tekenen bij de notaris” maar wat wordt er getekend )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 feb 2020 19:55

Moeder kan afstand doen van haar vruchtgebruik, als de kinderen akkoord gaan om vb. 95 % van de gelden aan te nemen.
Het is zeker geen goed idee om de gelden op naam van moeder te laten staan. O die manier gaan jullie erfbelasting betalen op jullie eigen geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 01 mar 2020 12:17

Ja dat is waar als ze het geld gewoon op haar spaarboekje laat staan , dan moeten wij dus later weer betalen, wat dubbel is en niet interessant zou zijn.. Maar het was de bedoeling dat ze van dit geld zou gebruikmaken om te profiteren van het leven ( reizen, theater, restaurant , nieuwe kleding en vele dingen die ze graag doet enz enz) en het geld opdoet, zodanig dat er niets overblijft en wij dus ook geen successie moeten betalen..
Dus is het mogelijk dit te tekenen bij notaris dat alles voor haar is?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5975
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 mar 2020 12:20

Gewoon dat geld op haar rekening laten staan volstaat dan wel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 01 mar 2020 18:54

Als jullie wensen dat moeder dat geld gebruikt en opmaakt, idd laat het dan op haar naam staan.
De Registratie evenwel zal altijd de nodige erfbelasting aanrekenen. Maar betaal die dan van dat geld.
Ik zou één en ander laten afhangen van de totale som waar het over gaat.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”