registratiebelasting op woning na overlijden partner

inludije
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

registratiebelasting op woning na overlijden partner

#1 , 15 feb 2020 18:11

Feiten: Feitelijk samenwonend woning aangekocht in 1995
Tontine langstlevende partner krijgt volle eigendom ( standaardcontract in 1995)
2 kinderen van 21 en 24
In mei 2017 gehuwd zonder huwelijkscontract
Echtgenoot plots overleden in november 2019
Vraag: Door te huwen dachten we automatisch in het wettelijk stelsel van vruchtgebruik en BE te zitten. Door het tontinebeding blijk ik nu de volle eigendom te hebben. In plaats van erfbelasting op het deel van de kinderen zou ik nu registratierechten dienen te betalen op de helft van de geschatte waarde van de woning. Dit is voor mij een enorm verschil in kostenplaatje. Zal ongeveer een verschil van 13000 euro bedragen. Dit is voor mij een tegenslag van formaat.
Kan dit nog omgezet worden in de huidige wetgeving zodat het kostenplaatje voor mij minder is en mijn kinderen toch nog een deel van het huis kunnen erven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 feb 2020 20:43

Zo'n dingen als een tontine moeten idd aangepakt worden bij huwelijk tussen de twee partners, zelfs bij wettelijk samenwonen.
Een onderlinge overeenkomst heeft voorrang op een algemene wettelijke bepaling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 16 feb 2020 02:16

Postuum kan je zoiets niet veranderen. Da s dus balen maar er is niets aan te doen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 feb 2020 10:14

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”