aankoop deelbewijzen voor minderjarige kinderen bij coooperatieve venootschap

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

aankoop deelbewijzen voor minderjarige kinderen bij coooperatieve venootschap

#1 , 16 nov 2019 20:23

Kan ik aandelen voor mijn minderjarige kleinkinderen /kinderen aankopen bij cooperatieve venootschappen (vb windmolens).
Er staat daar dat dit gaat , doch de zin
Uiteraard geldt ook voor deze aandelen de wettelijke bescherming van de minderjarigen die beperkingen oplegt voor de beschikking over tegoeden op naam van minderjarigen.
wat is de inpact hiervan.


Krijgen ze het geld pas als ze 18 zijn??
Wie krijgt de interesten tot die leeftijd??
De ouder moet tekenen dacht ik, wat bij overlijden van die persoon en de erfenisrechten daarrond??? Is het voldoende dat diegene die de aandelen betaald (op naam van de kinderen) 3 jaar moet blijven leven, of is dit onmiddelijk vrij???

Bij een tak 21 is dit toch anders, dacht ik (maximum van 10.000 perouder/grootouder), is dit hier ook zo ???

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 nov 2019 21:24

De voornaamste impact is dat u (of hun ouders) in principe niet mag verkopen zonder toestemming van de vrederechter.
Erfenisrechten: niet van toepassing, want op naam van de kinderen.
Eventuele dividenden: uit te betalen op een rekening op naam van het minderjarig kind, anders is het vervreemding van hun vermogen.

De levensverzekering tak-21 waaraan u refereert is er waarschijnlijk eentje met derdenbeding?
"sowieso" schrijf je zo.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 19 nov 2019 15:02

Dus als ik het goed begrijp kan men bij een 10 tal cooperatieve venootschappen aandelen kopen op naam van de kleinkinderen/kinderen. Bij elke venootschap +=3000 euro investeren (om het simpel te houden). Dit is een totaalbedrag van 30.000 euro waarop men geen successierechten of iets anders moet betalen. Dit is dus veel voordeliger dan een schenking waar men 2proc moet betalen bij een notaris. Toch eigenaardig. Komt dus neer op een schenking zonder notaris , maar zonder het risico van te overlijden binnen 3 jaar en toch taks te moeten betalen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 19 nov 2019 15:18

Als het u louter te doen is om schenkingsrechten te vermijden, dan zou ik toch eerder voor een bankgift opteren.
"sowieso" schrijf je zo.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#5 , 19 nov 2019 17:47

Lees hierover wel dat ge dan nog wel 3 jaar moet leven, anders dient er toch betaald te worden. In het aan gehaalde geval niet, en dat vind ik nu wel raar.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”