Notariële akte vereist voor een bankgifte met voorbehoud van vruchtgebruik ?

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

Notariële akte vereist voor een bankgifte met voorbehoud van vruchtgebruik ?

#1 , 20 sep 2019 11:27

Is een NOTARIËLE AKTE een (wettelijke) vereiste bij een BANKGIFT MET VOORBEHOUD VAN VRUCHTGEBRUIK ?

Moet de bank de klant wijzen op die mogelijks wettelijke vereiste om een notaris in te schakelen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 sep 2019 11:55

Een schenking met voorbehoud vruchtgebruik dient idd via een notaris te gebeuren. Om die bepaling eventueel tegenstelbaar te maken tegenover andere personen.
Een bank moet dat niet melden, maar het getuigt van professionaliteit als ze dat zouden doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 20 sep 2019 13:14

Een schenking met voorbehoud vruchtgebruik dient idd via een notaris te gebeuren.
Ook roerend ?


Ook als dat bvb onder vorm van een verzekeringsproduct gebeurt ?
Niet om de draad te kapen, maar ik heb vorig jaar zo'n schenking gekregen, via bank, en daar is niet over notaris gerept.
In casu: begunstigde van levensverzekering waarbij de schenker indien gewenst het vruchtgebruik kàn houden.



Voor de vraagsteller:

Vraag je zeker af of het vruchtgebruik wel de extra kosten waard is.
Op een spaar- of termijnrekening brengt het niks op.
Ook de vaak vrij hoge kosten voor de bank/verzekeraar bij gebruik v/e verzekeringsproduct - zeker bij verhoogd risico dat de overeenkomst niet de einddatum haalt ... - verlagen het rendement sterk.
Als je langs de notaris moet ...

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 20 sep 2019 13:26

Een schenking met voorwaarde aan verbonden moet inderdaad met notariële akte.

betreffende levensverzekering: werd die "geschonken" of staat u vermeld als "begunstigde"? Dat zijn twee verschillenden zaken.

verder: als het een notariële schenking is dan is het geen bankgift en vice versa; bankgift staat ook niet in wetgeving, het is een gedogen

Zie Artikel 894 van het Burgerlijk Wetboek.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 sep 2019 14:01

Een schenking met voorwaarde aan verbonden moet inderdaad met notariële akte.
Zo leren we ook weer wat bij :D

betreffende levensverzekering: werd die "geschonken" of staat u vermeld als "begunstigde"? Dat zijn twee verschillenden zaken.
Dat was in mijn geval een levensverzekering met mij als begunstigde, maar wel aangegeven als schenking op registratiekantoor.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 sep 2019 15:52

In zoverre als nodig, een interessante link over dit topic. Ik heb de link naar de desbetreffende rechtspraak van de Raad van State bijgevoegd.

https://www.dierickxleys.be/nl/voorbeho ... chtgebruik
http://www.raadvanstate.be/Arresten/241 ... 5csoftware
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Vliegende hollander
Topic Starter
Berichten: 69
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 sep 2019 18:40

Een onderwerp waarbij reeds heel wat interessante inzichten binnenkwamen. Bedankt daarvoor.

Het geval dat ons bezig houdt betreft een bankgift van fondsen, waarbij de interesten en dividenden levenslang aan de schenker zouden moeten blijven toekomen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”