Vorige garage heeft geknoeid

ESE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vorige garage heeft geknoeid

#1 , 13 feb 2019 16:58

Ik heb een vraag ivm mijn auto. Vorige week ben ik in panne gevallen op een parking en ik heb mij moeten laten takelen. We hadden gehoord dat mijn auto de dag voordien een krakend geluid maakte en maakten een afspraak bij onze gebruikelijke garage, we moesten echter nog een week wachten. We zijn dan nog naar de winkel gereden en bij het oprijden van de parking moet de cardanas links zijn gescheurd, zo is mij verteld door de garagist achteraf.

Ik belde op dat moment naar onze garage maar zij hadden geen vervangwagen als ze ons kwamen takelen dus heb ik een andere garagist laten takelen. Die zei dus dat de cardanas gescheurd was. Ik ben echter bij mijn andere garage in november en december 2018 nog geweest met mijn auto, toen zijn beide hoezen links en rechts van de cardans vervangen. Ik heb er allemaal totaal geen verstand van maar na een aantal keer gebeld te zijn geweest door de garagist waar de auto nu staat blijkt deze er zeker van te zijn dat er geknoeid is met de cardans links en rechts. Hij zegt dat ze rotversleten waren, zo had hij ze nog nooit gezien zei hij. Volgens hem moesten ze dat gezien hebben toen ze de hoezen vervingen en hij beweert ook dat er met een schroevendraaier in de hoezen is gestoken. Hij zegt dat mijn auto ook veel te weinig km heeft (nog geen 90.000km) om dan zo versleten cardans te hebben.

Mijn buurman is een garagist op rust dus ik heb gevraagd aan mijn garagist waar mijn auto nu staat om aan hem de uitleg te doen want ik begrijp er dus allemaal niet veel van. Mijn bedoeling is om, als ik eind deze week mijn auto normaal gezien mag ophalen, met deze factuur naar mijn gewoonlijke garage te gaan. Als het effectief allemaal te voorkomen viel en het dus eigenlijk hun schuld is zou ik eigenlijk willen dat ze mij de volledige factuur terugbetalen maar ik kan me inbeelden dat me dat nooit gaat lukken. Ik zou naar daar willen gaan met de factuur en als ze een deftige uitleg willen, alles laten uitleggen door min buurman (persoonlijk of telefonisch). Ik heb echter schrik dat ze mij onder tafel praten en zichzelf langs alle kanten indekken. De garagist nu zou de stukken in elk geval bijhouden en het nog eens duidelijk uitleggen als ik mijn auto mag komen ophalen.

Heeft iemand advies over ik dit moet aanpakken? En indien ze niet willen tussenkomen, is er dan een kans dat ik hierbij toch iets kan winnen als ik de juridische toer op ga? Ik vind het immers erg sneu dat ik eind vorig jaar al ruim 700 euro betaalde en nu een factuur van ondertussen minstens 800 euro ga krijgen terwijl men er toen aan geprutst heeft...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 13 feb 2019 21:26

Juridisch begin je een onfaire strijd: vrederechter zal een dure gerechtsexpert aanstellen die jij moet voorschieten en enkel recupereert indien je het proces wint. Dé facto neem je ook best een advocaat want de advocaat van de tegenpartij zal je onderuit halen. Voor 800€ begin je daar dus niet aan want het is een niet rationele reactie.

Neem de uitspraken van de tweede garagist met een stevige korrel zout. Er wordt veel gekissebist naar concullega s in de hoop klanten af te snoepen ...

Het is idd niet logisch dat je garagist die de rubbers verving je niet wees op de slechte staat van de twee cardanassen.... Die cardans zijn immers (kant wiel) losgeweest om de rubbers te kunnen vervangen). Wat is het advies van je buur-gepensioneerde-garagist?

Ik veronderstel dat de wagen niet meer onder (tweedehandsaankoop) waarborg was.

Loopt de carpass die je bij aankoop kreeg over de ganse levensduur van de wagen of is het een import ? (waar wel nog gretig met kilometers gefoefeld wordt doch ook dat is moeilijk te bewijzen)

Constant gek gasgeven bij volle stuuruitslag is moordend voor (de kruisjes in) de cardans. Te lang gereden hebben met kapotte rubbermoffen ook omdat het smeervet snel wegwast.

ESE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2019 09:19

Hij neemt hierna geen merknaam verwijderd meer binnen zegt hij dus afsnoepen is het niet echt maar ik snap wel wat je bedoelt met die korrel zout.

Mijn buurman zei ook direct dat ze dat moesten gezien hebben bij het vervangen van de hoezen en er was iets losgekomen zei hij dat alleen maar kon omdat ze het niet goed bevestigd hadden. Hij is mee in het verhaal van de garagist waar mijn auto nu staat maar heeft hem dus enkel aan de lijn gehad.

De garantie is immers intussen een jaar vervallen en het is geen import, met de km kan normaal niet gefoefeld zijn.

Wij rijden zelf minder dan 10.000km per jaar en zijn beiden eigenlijk heel rustige chauffeurs. Wel zijn we tweede eigenaar, we kochten te auto 2 jaar geleden. Van die rubbermoffen weet ik het niet...

Wat mij vooral stoort is dat ik moest getakeld worden twee maanden nadat ze dus gezien zouden moeten hebben dat die cardans in slechte staat waren.

Heel erg bedankt voor de reactie, daar kan ik wel wat mee. Ik ben sowieso wel van plan om nog eens naar die garage te stappen met mijn factuur om te vragen of ze dit niet hadden kunnen voorkomen en hoop toch op enige tussenkomst. Maar nu weet ik wel nog zekerder dat ik eigenlijk weinig kan beginnen als ze niet van goede wil zijn...

Merknaam verwijderd
JurecaBE
moderator

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2019 09:37

Hoogst waarschijnlijk heb je te lang met kapotte rubbers rond gereden, waardoor de cadans beginnen corroderen is.
Ik geef je nul,nul kans opslagen dat je oude garage je gaat moeten vergoeden, ge gelooft toch niet dat er een garage is die dit gaat doen, dit is slijtage en had je elk jaar een grote beurt laten doen dan was dit nooit gebeurt.
Die garagist heeft mischien uit oogpunt dat het vernieuwen van cardanassen een te hoge kost zou mee brengen .
Het is juist omdat je weinig km doet dat dit meestal gebeurt, de tijd is te lang eer je een deftige inspectie heeft over de toestand van veel rubbers, die dienen wel om delen te beschermen tegen water.

De vraag van één miljoen is, was dit een officiële dealer ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

ESE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 feb 2019 10:10

Dit was wel degelijk een officiële dealer, en mijn gebruikelijke garage had al twee keer onderhoud gedaan, één keer groot, één keer klein en dan nog een derde keer binnengeweest vorig jaar december toen ze oa die hoezen vervingen.

Mijn grote probleem is dat de garagist nu bij hoog en bij laag beweert dat er vanalles verprutst is... Zoals dat ze de schade hadden moeten zien, volgens hem is er met een schroevendraaier in die hoezen gestoken en was er iets niet goed bevestigd (wat ik dus vandaag of morgen waarschijnlijk gedetailleerder zal te horen krijgen want zoals ik al zei, ik ken er niks van en kan dus weinig reproduceren helaas).

Dat ze versleten waren en hoe dat komt, daar heb ik het eigenlijk niet over...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 feb 2019 11:13

Hij neemt hierna geen Ssangyong meer binnen zegt hij
Hieruit maak ik op dat het geen verdeler was van het merk, maar een garage voor alle merken. Die kunnen niet alle details weten van ieder merkt en zie dus vlug iets over het hoofd.

ESE
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2019 12:04

Ik dacht dat je de garage bedoelde waar ik de auto kocht en waar ik gewoonlijk ging. Enkel de garage waar de auto nu is is geen officiële dealer.

Terug naar “Gebrekkige Producten”