Defect product niet defect volgens verkoper

p1970
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Defect product niet defect volgens verkoper

#1 , 10 feb 2019 22:01

Ik kocht een Ip videofoon via een webshop in Nederland.
Bleek dat de videofoon wel in te stellen was maar ook gebreken vertoonde.
Chatten met de verkoper waar we de instellingen overliepen leverde niets op. Dus stuurde ik alles terug.

Ik hoorde drie maanden niets meer, geen antwoord op mails, webchat werkte niet en telefoon blijkt te leiden naar een callcenter. 3 maanden en een telefoon later waarin ik duidelijk maakte dat er een ingebrekestelling zou volgen kreeg ik een mail: uit eigen onderzoek blijkt dat er geen defecten zijn, dus rekenen we onderzoekskosten aan, en verder een link naar de betaalpagina.

Dat vond ik kort door de bocht en ik vroeg waarom het hier dan niet werkte. Antwoord: vermoedelijk een verkeerde instelling.
Maak zelf maar uit hoe dit geloofwaardig dit is als je die samen overlopen hebt.

Ik maak duidelijk dat ik die kosten dan ook niet wil betalen, Hij kan die toestellen net zo goed laten herstellen hebben. Maar hij stuurt niet terug voor ik betaald heb.

Ondertussen zijn we zo een 8 maanden verder, en via bemiddeling ecc (waar hij pas antwoord na 3 rappels) stelt hij nu voorwaarden voor hij de toestellen terugstuurt: geen bovenwettelijke garantie meer, geen ondersteuning meer, dubbele kosten als nog eens teruggestuurde toestellen niet defect blijken te zijn, en geen communicatie van de klacht.

Maar kan dit allemaal zomaar ? En kan ik de verkoop laten ontbinden ?
Ik weet dat dit waarschijnlijk valt onder Nederlands recht. Wat is de wettelijke garantie daar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 feb 2019 23:09

De hamvraag: wanneer hebt u dit teruggestuurd (relatief ten opzichte van de datum waarop u het product geleverd gekregen heeft)?

Qua garantie zijn de regels in gans de EU gelijk, op een paar punten en komma's na. In NL ben je zelfs beter beschermd dan in België.

p1970
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2019 14:38

Op 16 mei '18 werd de bestelling geplaatst, en op 9 juni '18 werd de retour afgeleverd bij de verkoper.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 12 feb 2019 06:37

Dan heeft de verkoper geen poot om op te staan, u zit immers nog in de eerste 6 maand.

Ik zou een aangetekende ingebrekestelling versturen, waarin u een kosteloze ontbinding van de aankoop eist wegens dat het product niet werkt, en na 8 maanden hersteltijd nog steeds niet werkt.
Ik zou ook daarin verwijzen naar de wet, en zeggen dat je bijgevolg niet akkoord kan gaan met zijn voorstel.

Het probleem: de verkoper heeft nu én het toestel én het geld, dus de bal om juridische actie te ondernemen ligt in jouw kamp.

p1970
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 feb 2019 10:38

En wie heeft dan gelijk volgens de rechtbank ?

Ik kan gesprekken voorleggen waar de verkoper schrijft dat hij denkt dat er iets mis is, nadat we de instellingen overlopen hadden.
Maar drie maanden na retour beweert hij het zelf onderzocht te hebben (op die tijd zijn de producten hersteld bij de producent), en dat hij verschillende opstellingen heeft gedaan en geen fout gevonden heeft, dat het vermoedelijk een verkeerde instelling was, en hij alles naar de basisinstellingen gebracht heeft.
Dat is een absurde manier van onderzoeken, en alle instellingen zijn gewist zodat hij niets kan aantonen.
Hij beweert meerdere uren nodig gehad te hebben, maar rekent slechts 1 uur aan. Het is gewoon wat kabeltjes inpluggen en instellingen juist zetten via de webbrowser.

Moet de verkoper kunnen aantonen wat het probleem was ?
Op deze manier kan elke verkoper kosten aanrekenen onder het mom van nutteloos onderzoekswerk terwijl ze ondertussen toch hersteld zijn, of niet hersteld zijn.

Terug naar “Gebrekkige Producten”