Garage: factuur van €900, auto niet hersteld

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

Garage: factuur van €900, auto niet hersteld

#1 , 16 dec 2018 13:48

In het kort:
Ik heb factuur betaald voor mijn wagen te herstellen bij de garage, maar het probleem is niet opgelost: integendeel, de auto start nu helemaal niet meer, ipv soms raar gedrag tijdens het rijden.

In het lang:
Mijn auto had plots soms vreemde kuren: totaal geen vermogen tot bijna stilvallen. Na enkele minuten was het vanzelf opgelost.Ik breng mijn auto binnen bij de garage voor herstelling + onderhoud.
Garagist vertelt me dat het een probleem was met de ERG klep, die hij uitgekuist heeft. Factuur: €400 aan werkuren, €150 voor het gebruik van Autologic, €50 aan klein materiaal en additieven, plus nog €150 voor het onderhoud. Alles exclusief BTW, wat een totale factuur maakt van €900. Ik wacht nog even met het betalen van de factuur.

Ik krijg de auto terug mee, maar na enkele dagen kan ik mijn auto niet starten (start, maar valt weer stil). Volgende dag start hij weer, maar toont hij zelfde symptomen als voorheen. Ik bel de garagist terug op en hij vertelt me dat dit "gevolgschade" is. Het volledig herstellen zou €3000 kosten (wat veel meer is dan mijn auto nog waard is). Hij kon ook iets anders proberen dat maar kwartier werk is, maar hij was niet zeker of het ging helpen (hij gaf het 20% kans). Ik zei doe maar...

Volgende dag bel ik s'avonds of mijn auto klaar is, maar ik krijg een hele preek dat ik de factuur nog niet betaald had, en dat hij zich berust op zijn "retentierecht" en ik de auto niet terug krijg tot de factuur betaald is. Hij heeft ook geen herstelling uitgevoerd.

Ik betaal de factuur en haal mijn auto op. Als ik wil vertrekken bij de garage start hij niet... Garagist zet spanning op de batterij, en hupla, de motor start. Aangezien ik geen grote kosten meer wil doen raad hij me aan om ergens een tweedehands batterij op de kop te tikken.
Ik zoek wat rond, maar vind geen deftige tweedehands batterij, dus besluit ik om een nieuwe te kopen en zelf aan te sluiten.

Start nog steeds niet. Bel naar garagist. "Nieuwe accu's zijn slechts voor een stuk opgeladen, laad hem eerst eens volledig op". Dus ik laad de accu volledig op (via een acculader). Maar hij start nog steeds niet.

Dus nu zit ik in de situatie dat ik
  • €900 heb betaald voor herstelling van de wagen + onderhoud
  • €100 heb betaald voor een nieuwe accu
  • Een auto heb die niet te starten is
Heb ik enige juridische opties? Online lees ik hier en daar dat er iets bestaat als een "resultaatsverbintenis" die de garagist er toe verplicht de herstelling uit te voeren die gevraagd is, maar moet dit dan voor de prijs van de eerste factuur, of kan hij dan gewoon de €3000 aanrekenen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 16 dec 2018 15:09

Waarschijnlijk is uw auto oud en versleten.
Daardoor staat u juridisch zwak.
Positief punt voor de garage is dat ze niet zijn overgegaan tot de herstelling van 3000 EUR
zonder uw voorafgaand akkoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#3 , 16 dec 2018 15:41

Positief punt voor de garage is dat ze niet zijn overgegaan tot de herstelling van 3000 EUR
Dat is omdat ik vooraf had gezegd, dat ze me moesten contacteren als de herstelling meer dan €1000 ging kosten. Ze hebben me niet gecontacteerd, en me dus factuur van €900 voorgeschoteld, maar dan blijkt dat daarmee niets is hersteld, en er eigenlijk nog eens €3000 moet betaald worden om het effectief te herstellen. Had ik dat geweten, dan hadden ze natuurlijk niets hoeven te herstellen (want toen reed mijn auto nog!).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 dec 2018 16:26

Hoe oud is je auto, welk model en motor ?
In het kort:
Garagist vertelt me dat het een probleem was met de ERG klep, die hij uitgekuist heeft.
Klassieker
Vraag is of de EGR (niet erg :wink: ) klep nog werkte.
Ik bel de garagist terug op en hij vertelt me dat dit "gevolgschade" is.
Kan dat de klep zelf stuk is gegaan door de vervuiling (aandrijving is soms maar in plastiek, of plastiek tegen metaal ...) maar dat had hij kunnen zien.
Of het ganse recirculatiesysteem zit vol zwarte cokes-aanslag
Dan helpt kuisen van de klep ook niet meer ...

EGR wordt bij problemen vaak illegaal dichtgezet met een metalen tussenplaatje.
Uitstootwaarden van NOx gaan dan sterk omhoog.


Heeft hij gezegd wat er mis is, en wat van wat het gevolg is ?

Als ik wil vertrekken bij de garage start hij niet... Garagist zet spanning op de batterij, en hupla, de motor start.
Dan was er toch (ook) wat mis met de batterij (of het opladen ervan) ?

Bel naar garagist. "Nieuwe accu's zijn slechts voor een stuk opgeladen, laad hem eerst eens volledig op".
Nieuwe accu's zijn voldoende geladen, of worden (bij)geladen als je ze koopt bij een deftige handelaar.
Anders heb je er niet veel aan hé ...


Zoek u alvast een andere garagist

Heb ik enige juridische opties?
Probleem in dergelijke zaken is de bewijslast.
Wat was er mis :?:
Wat heeft de garagist gedaan :?:
Wat had hij moeten doen :?:
Wat is er in de tussenperiode van een paar dagen mis gegaan :?:

En de garagist is de enige die de boel open gehad heeft ...

Die weet ook dat u er geen deskundige gaat op zetten om de oorzaak te zoeken en de schade op de garagist te verhalen ... dat kost meer dan de auto zelf nog waard is

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 16 dec 2018 17:24

Opel Astra H van 2008. Diesel-motor 110pk.

Volgens de garagist is door de vervuilde EGR klep (die hij uitgekuist zou hebben) de boordcomputer beschadigd. Herstellen zou €3000 kosten.
Door de beschadigde boordcomputer zouden bepaalde kleppen verkeerd aangestuurd worden, waardoor hij uitvalt.
Volgens hem start het wel als er een hoog genoeg spanning op gezet wordt, aldus nieuwe accu. Wat dus ook niet blijkt te helpen.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 dec 2018 19:47

Ga eens langs bij een VAB diagnosecentrum. Daar kan men dat allemaal uitmeten.
Uw garagist kan zeggen wat hij wil om maar niet zijn garantie te moeten gebruiken .

Ludovic50
Topic Starter
Berichten: 34

#7 , 16 dec 2018 20:57

Auto start niet meer, dus dat wordt lastig :(

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 17 dec 2018 09:11

Bel pechdienst bvb VAB

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 17 dec 2018 11:56

Bel pechdienst bvb VAB
Aangezien de garage haar retentierecht uitoefent zal die vlieger niet opgaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 17 dec 2018 12:26

Mag de garage überhaupt nog dat retentierecht inroepen voor die oude factuur, nadat hij de wagen als eens heeft laten vertrekken zonder betaling ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 17 dec 2018 12:49

Niet in alle garages betaalt men voor het buitenrijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 17 dec 2018 14:18

Opel Astra H van 2008. Diesel-motor 110pk.
Da's niet eens zo oud.
Volgens de garagist is door de vervuilde EGR klep (die hij uitgekuist zou hebben) de boordcomputer beschadigd.
Klinkklare onzin
Zoek u een andere garagist
Langs VAB diagnose-centrum passeren is geen slechte suggestie - weet je meteen wat je moet verwachten.


Veel kans dat je de oorzaak wel moet gaan zoeken in vervuiling ... maar van de roetfilter.

Door de beschadigde boordcomputer zouden bepaalde kleppen verkeerd aangestuurd worden, waardoor hij uitvalt.
Stuureenheden werken, of werken niet.
Die gaan niets "fout" aansturen door een defect.
Wat wel kan is dat de info die de stuureenheid krijgt, niet klopt (kapotte sensor) en de boordcomputer dan op die foute info gaat proberen te sturen.

Bovendien heeft een auto een noodloop-functie voor het geval er iets mis gaat met de stuurcomputers.

Volgens hem start het wel als er een hoog genoeg spanning op gezet wordt, aldus nieuwe accu.
Da's geen garagist maar een kwakzalver.

Als er teveel spanning op je batterij of andere elektrische componenten gezet wordt, gaan die kapot ...

De nominale spanning van een batterij en de elektrische componenten in uw auto is 12V, de laadstroom op de baterij is iets hoger, 14,5 à 15 V

Terug naar “Gebrekkige Producten”