Laptop retour

apollo13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Laptop retour

#1 , 15 dec 2018 15:40

Dag allemaal,

Ik heb een week of 3 geleden een laptop gekocht via een webshop. Hij is enkele dagen later geleverd bij mij aan huis, op een donderdag.
Ik heb het toestel aangezet, en ben begonnen met windows te installeren en een account te registreren. Ik heb hem verbonden met mijn thuisnetwerk, waarna hij een update is beginnen uitvoeren. Na enkele minuten up te daten werd duidelijk dat er iets haperde aan het toestel. Het scherm viel een paar keer na elkaar kort uit en startte opnieuw op, waarna er een foutmelding op het scherm kwam en de laptop automatisch opnieuw opstartte.

Ik heb zaterdag contact opgenomen met de verkoper om ze in te lichten dat ik gebruik wenste te maken van mijn herroepingsrecht zoals het omschreven stond in hun algemene voorwaarden. Ik heb het modelformulier in bijlage meegestuurd. Ik kreeg een mailtje terug waarin gevraagd werd waarom ik de laptop terug stuurde, hoewel ik om het retourrecht uit te oefenen niet verplicht ben een reden op te geven heb ik geantwoord dat er volgens mij iets mis was aan de grafische kaart. De daarop volgende maandag, heb ik dit formulier zowel als de laptop (incluis geopende verpakking en alle toebehoren) aangetekend terug verzonden. Ze zijn twee dagen erna aangekomen bij de winkel.

5 dagen na aankomst had ik nog steeds niets gehoord, en heb ik een mailtje gestuurd om te vragen of het pakket was aangekomen. Als antwoord kreeg ik terug dat deze inderdaad waren aangeleverd, en dat de technieker nu was aan het uittesten wat er mis was met het apparaat. Alleszins konden ze me al vertellen dat ik het toestel niet in oorspronkelijke staat had teruggeleverd, gezien 'toestel is nog geïnstalleerd en met paswoorden'.

Dit was ondertussen 4 dagen geleden, en heb sindsdien niets meer gehoord. Ik vermoed dat de mensen van de webshop het toestel onder garantie willen laten vallen, en me eventueel een nieuw toestel van hetzelfde model zullen geven. In principe zou dit prima zijn, ware het niet dat ik ondertussen het vermoeden heb gekregen dat de laptop gewoon slecht gemaakt is, en ik dus eigenlijk liever mijn geld zou terugkrijgen.

Mijn vraag is dus of ik in dit geval beroep kan doen op mijn herroepingsrecht. Volgende zinnetje staat in de algemene voorwaarden : 'Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden.' Tot waar kan ik redelijkerwijs het toestel uitpakken en gebruiken om de grafisch kaart te testen?


Alvast bedankt voor een eventueel antwoord,
en excuses voor het lange verhaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2018 15:50

Dit staat op ECC Belgie voor wat herroepingsrecht is !!

Mag ik een product uitproberen en daarna alsnog terugsturen?

U hebt het recht om uw aankoop uit te proberen en te inspecteren. Om zijn eigenschappen te leren kennen en om zeker te zijn dat het wel goed werkt. Net alsof u in een echte winkel bent dus. Niet meer en niet minder. Anders mag de verkoper het terug te betalen bedrag verminderen met de waardevermindering van het product.

Ik denk dat men dit op de garantie wetgeving gaat schuiven.

Als je in een winkel een laptop gaat zoeken installeer je die toch ook niet in de winkel?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2018 16:56

Den Lowie schrijft:
>Anders mag de verkoper het terug te betalen bedrag verminderen met de waardevermindering van het product.

De verkoper mag geen vergoeding vragen voor waardevermindering ( Arrest Messner, C-489/07 EU:C:2009:502).
.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 16 dec 2018 10:40

Waardevermindering is van toepassing hier, DenLowie heeft gelijk.
Belgische wetgeving gaat boven Europese richtlijnen, dit staat ook in het arrest Messner (die trouwens ook stelt dat waardevermindering toegelaten is).

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 dec 2018 10:45

Neen, niet voor waardevermindering; wel voor het gebruik van het goed, op voorwaarden dat er sprake is van kwade trouw en ongerechtvaardigde verrijking.
.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 dec 2018 10:54

Wat zijn als handelaar je rechten?

De handelaar heeft behalve plichten, ook rechten. Zo mag de klant het product gedurende de bedenktermijn niet gebruiken. Hij mag het testen zoals hij het in de winkel zou doen, maar er mag geen vorm zijn van slijtage, of andere gebruikssporen. Is dat wel het geval, dan heeft de handelaar recht op een vergoeding, en kan het zijn dat je het product niet of slechts gedeeltelijk moet terugbetalen als het teruggezonden wordt.

Als de klant zegt dat de bestelling is teruggezonden, maar je hebt nog niets aangekregen en hij kan ook niet aantonen dat de bestelling verstuurd is, mag je bovendien wachten met de terugbetaling tot het product aankomt of de klant een verzendingsbewijs kan voorleggen.
Geldt het herroepingsrecht voor alle producten?

Nee, sommige producten komen niet in aanmerking. Het ligt voor de hand dat producten die een beperkte houdbaarheid hebben, zoals voeding, en hygiëne-gevoelige items, zoals lingerie, niet geruild kunnen worden. Andere producten waarop het herroepingsrecht niet van toepassing is, zijn bijvoorbeeld:

gepersonaliseerde producten (bv. mok met naam)
magazines of kranten
producten die worden gekocht op een openbare veiling
digitale producten (bv. e-boek)
tickets voor vluchten of concerten
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 16 dec 2018 12:54

Belgische wetgeving gaat boven Europese richtlijnen, dit staat ook in het arrest Messner (die trouwens ook stelt dat waardevermindering toegelaten is).
Dit is totaal verkeerd.

1. De nationale wetgeving van de EU Lidstaten staat ONDER en niet boven de EU richtlijnen. De omzetting van de EU Richtijnen in nationale wetgeving MOET het doel van de Richtlijn in al zijn facetten weerspiegelen. Een Lidstaat die dat nalaat stelt zich bloot aan dagvaarding voor het EU Hof. Ik heb er zelf tientallen ingeleid tegen een aantal Lidstaten wegens niet- of foutieve omzetting van Richtlijnen.

2. Het Arrest Messmer is een prejudicuële beslissing. Het feit dat het een Duitse aangelegenheid betreft is niet beperkend: prejudiciële beslissingen van het EU Hof hebben kracht van gewijsde in ALLE Lidstaten, dus ook in België.

3. Kort samengevat zegt het Arrest Messmer dat de waarborg enkel vervalt ingeval van misbruik. Maar MISBRUIK is niet hetzelfde als GEBRUIK.
Ergo: als men bij normaal gebruik vaststelt dat het product niet normaal werkt is er wel degelijk garantieverplichting. Een en ander hangt ook af van de aard van het product, het zal dus anders zijn voor de aankoop van een kristallen vaas (gebrek zichtbaar in de winkel) dan voor een toestel met veel ingewikkelde functionaliteiten die NIET in de winkel kunnen worden getest.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

apollo13
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 dec 2018 11:33

Niet dat ik niet geniet van het plaatselijke retorische steekspel, maar ik hoopte toch op een mogelijkheid tot consensus over de casus in kwestie.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 17 dec 2018 22:13

Niet dat ik niet geniet van het plaatselijke retorische steekspel, maar ik hoopte toch op een mogelijkheid tot consensus over de casus in kwestie.
Simpel: lees wat DenLowie zei, die heeft de website van ECC België geciteerd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 17 dec 2018 23:06

De Belgische wetgeving brengt volgend uitsluitsel:

Art. VI.51. [1 § 2. De consument is alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die het gevolg is van het behandelen van de goederen dat verder gaat dan nodig was om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.

Er moet dus sprake zijn van het tegelijk vervuld zijn van twee voorwaarden:

1. waardevermindering
2. handelingen die verder reiken dan nodig voor testen van de goede werking

Het instellen van de software (OS) is een nodige voorwaarde om de werking van de laptop te kunnen testen.
Dus....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Gebrekkige Producten”