Opgelicht tweedehands

bartwullaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opgelicht tweedehands

#1 , 12 nov 2018 17:03

Hallo,

Ik ben overlaatst opgelicht via de zoekertjessite tweedehands. Alle communicatie met de oplichter is gebeurd via whatsapp. In het gesprek geeft hij meerdere keren toe dat hij mijn pakketje niet opgestuurd heeft en dat hij, nadat ik mijn geld terugwou dan, het toch niet gestort had. Hoewel hij telkens maar bleef zeggen dat hij het meteen zou doen.

Telt dit als echt bewijs? Want hij heeft het zelf toegegeven. Zou dit dan genoeg zijn om mee naar de politie te stappen en ook degelijk iets gedaan te krijgen? Het enige waar ik zeker van ben is zijn gsm nummer. Want zijn naam kan vals zijn. Ik heb ook het rekeningnummer waarop ik in het begin gestort heb.

Wat zou ik doen? Het gaan over 100 euro niet super veel maar toch de moeite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 19:54

politie gaat daar niks mee doen, het enige dat je kan is hem een aangetekende brief sturen en dan naar de vrederechter !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 12 nov 2018 22:41

Politie is verplicht om je klacht te noteren en door te sturen naar het parket.
Procureur des konings zal beslissen wat er gebeurt.
De kans is echter inderdaad reëel, zoals denlowie al zegt, dat deze zal seponeren wegens niet dringend en laag bedrag, in combinatie met onderbemanning van het parket en politie.
Maar uit principe zou ik het sowieso doen, als er voldoende mensen opgelicht worden door die persoon, kan het parket mogelijks ooit wel eens overgaan tot vervolging...

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 13 nov 2018 00:26

Politie is verplicht om je klacht te noteren en door te sturen naar het parket.
Politie is inderdaad verplicht om pv op te stellen maar voor oplichting onder de 1000 euro en als er geen voorgaande zijn (dat telefoon nummer is nog niet gebruikt bij gelijkaardige feiten) dient men een vpv op te stellen en dat gaat niet naar het parket. Dit zijn onderrichtingen van het parket.

Als iemand onder valse naam blijft wisselen van gsm-nummer om mensen op te luchten, kan dat lang duren voor het aan het licht komt en er een groot pv wordt opgesteld.

adizal

#5 , 13 nov 2018 07:49

Nu de naamloze simkaarten zijn geband, gebruiken oplichters whatsapp, kijk maar op 2ehands site's, al die duistere figuren die illegale kredieten aansmeren gebruiken deze app in combinatie met een gmail adres.
Dus je kan er vanuit gaan iemand die een whatsapp app gebruikt om te communiceren dat er grote kans is op bedrog.

bartwullaert
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2018 09:30

Dus het feit dat hij het heeft toegegeven gaat mij niets meer opleveren? Spijtig, maar het is dan ook de laatste keer dat ik iemand vertrouw. De naam is waarschijnlijk ook vals dus daarop verder zoeken heeft weinig nut. Kan ik misschien iets doen met de rekeningnummer of is dat ook eenvoudig vervalsbaar?

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2018 15:43

Als het en buitenlands reknr is en het bedrag niet boven 10000 euro gaat, zal er geen verder onderzoek gebeuren......vermoedelijk

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 nov 2018 18:38

Betalen via paypal, kredietkaart , ... of andere dienst die werkt met een eigen anti-fraude dienst en dààr klacht indienen.

Kan even duren, maar je centen komen wel terug bij oplichting - zelfs uit China

Terug naar “Gebrekkige Producten”