verschil in gevolgen verborgen gebreken koop volgens art 1582BW en 1641BW

inina
Topic Starter
Berichten: 311

verschil in gevolgen verborgen gebreken koop volgens art 1582BW en 1641BW

#1 , 20 dec 2015 18:32

ik kocht een onafgewerkt appartement in een mede-eigendom met slechts 2 appartementen. het gelijkvloers kon enkele dagen later reeds bewoond worden. het mijne op de eerste verdieping zou enkele weken later ook afgeleverd worden.
Er werd een voorschot betaald en ik diende bij de werkelijke overdracht nog het resterend bedrag + notariskosten + btw te betalen. de verkoper heeft het bouwwerk gerealiseerd met enkele onderaannemers maar verklaarde dat hij geen bouwpromotor is, en dat hij alle werken uitvoerde als privé persoon en in eigen beheer. hierdoor kan/kon de wet Breyne niet worden toegepast.

na bewoning bleken er verschillende stedenbouwkundige overtredingen en bouwschade te bestaan, (vocht en schimmel wegens de niet gevolgde EPB regelgeving (door het plaatsen van onvoldoende en slecht aansluitende isolatie)

ik vraag me nu af of deze problematiek behandeld moet worden volgens art 1582 BW en 1583BW of volgens art 1641 BW ev

of komt art 1382BW in deze zaak mogelijk ook nog aan bod?

alle bouwgebreken waren onzichtbaar of werden verborgen gehouden door de verkoper bij de aankoop.

wat is het verschil vooral in de beoordeling en in het vergoeden van de bouwschade al naar gelang het wetsartikel dat in deze zou worden gebruikt???
dank bij voorbaat voor een reactie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2015 22:44

Art. 1582 BW geeft enkel een definitie van wat koop is. Verborgen gebreken worden behandeld in art. 1641 BW. Dus art. 1641 BW.
Alhoewel dit niet belangrijk is. Je bent niet verplicht te verwijzen naar een artikel uit de wet als je een vordering stelt. Het volstaat dus dat je zegt dat je iets gekocht hebt, er verborgen gebreken zijn, je de verkoper verantwoordelijk stelt voor deze gebreken en de schadelijke gevolgen en dan zegt wat je vordert: ontbinding verkoop, of schadevergoeding ...

Reclame

Terug naar “Gebrekkige Producten”