Samsung gsm ter reparatie opgestuurd met kras terug. Wie moet bewijzen

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Samsung gsm ter reparatie opgestuurd met kras terug. Wie moet bewijzen

#1 , 15 nov 2023 18:58

Beste,

Ik had gsm naar samsung reparatie opgestuurd. Voor 3 problemen: scherm, usb-c en batterij.

Van begin al is het een en al probleem.

Ik krijg een service rapport voor ik het toestel terugkrijg waar een andere probleem opstaat: toestel schakelt niet in en dat ze de subboard vervangen hebben

Dit heb ik dus niet gezegd want mijn toestel schakelde wel in. Ik vroeg mij dus ook af wat er met het batterij en scherm gedaan werd. Telefonisch zeiden ze dat deze ook vervangen werden, maar dat er iets met het rapport mis is gegaan.

Ik kreeg juist het toestel, maar ik zag dat er een dikke kras op zat. Ik bel en zeg als jullie het scherm vervangen hebben hoe komt het dat er een kras op zit. Hebben jullie een tweedehandsscherm gebruikt. Ik krijg dan als antwoord da ze het scherm niet vervangen hebben.

Nu moet ik volgens hun bewijzen dat de kras niet eerder er op was. Ik heb foto's opgestuurd (weliswaar niet echt duidelijk). Toch vraag ik mij af of ze dit wel van mij kunnen vragen. Moeten zij niet bewijzen dat er eerder krassen waren? Ik dacht dat het bewijslast bii hun ligt?

Ik ben wel 100% zeker dat het niet van mij is. Maar is dit niet meer hun woord tegen de mijne? Hoe kan er zo iets bewezen worden.

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 15 nov 2023 19:44

Wie eist, moet bewijzen. Als u iets van compensatie wil, moet u dus bewijzen dat zij de schade veroorzaakt hebben.

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2023 20:34

Wie eist, moet bewijzen. Als u iets van compensatie wil, moet u dus bewijzen dat zij de schade veroorzaakt hebben.
Ik heb ze foto's gestuurd. Maar hoe en wie gaat beslissen of de foto's duidelijk zijn of niet eerder zijn genomen of dergelijke. Ik vind het echt spijtig dat er zo slechte service wordt gegeven van een grote speler als Samsung. Ik kan 100% zeggen dat het niet bij mij is gebeurd maar bij hun.

Als ze het niet accepteren moet ik hun voor de rechter slepen of?

Ik heb al eerder een probleem gehad met samsung tv en dat duurde een jaar voor een oplossing...

Reclame

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2023 11:33

Samsung wilt foto's ik stuur foto's maar ze antwoorden er niet op. Telefonisch klantendienst kan dit niet zien. Moet alleen via Whatsapp ook niet via mail. Het gesprek op whatsapp wordt gesloten zonder te behandelen

Welke overheidsdienst kan ik hierover contacteren. Geen raadgevende maar een dwingende overheidsdienst?

LeenW
Berichten: 12864

#5 , 23 nov 2023 11:54

Dit is een burgerlijk geschil, de overheid kan hier niet tussen komen. U gaat naar de rechtbank moeten stappen.

Jo23
Berichten: 385
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2023 19:04

Ik signaleer malafide bedrijven altijd bij de inspectie van FOD economie en heb daar goede ervaringen bij: men opent een dossier en onderzoekt elke case. Ooit kreeg ik na een klacht de CEO van het betrokken bedrijf aan de telefoon met de vraag om mijn klacht in te trekken (om boetes te vermijden...).

https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... n-probleem

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 nov 2023 13:46

Ik signaleer malafide bedrijven altijd bij de inspectie van FOD economie en heb daar goede ervaringen bij: men opent een dossier en onderzoekt elke case. Ooit kreeg ik na een klacht de CEO van het betrokken bedrijf aan de telefoon met de vraag om mijn klacht in te trekken (om boetes te vermijden...).

https://economie.fgov.be/nl/over-de-fod ... n-probleem
Dankuwel. Het is echter Samsung , een grote bedrijf, en dynafix die het toestel repareert. Ik denk dat fod economie niet de ballen heeft om hun boetes te sturen?

Josvandenoude
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 nov 2023 14:37

Het bedrijf heeft het toestel ondertussen aangenomen om het scherm gratis te repareren.... tot ze er effectief aan begonnen zijn. Nu willen ze 300 euro omdat er een kras op het scherm zit. Het kras in kwestie is het kras dat ze zelf hebben aangebracht. Is dit geen diefstal? Kan ik best hiermee naar de politie ofzo? Of is dit een verloren zaak en ben ik 300 euro kwijt ook al is het hun fout. Hoe kunnen kleine consumenten winnen tegen zulke wanpraktijken?

LeenW
Berichten: 12864

#9 , 27 nov 2023 14:44

Nogmaals, dit is er burgerlijk geschil. Overheid/politie is niet bevoegd.

Als u factuur krijgt voor de 300 euro, moet u die (liefst aangetekend) protesteren en met de nodige bewijsstukken aantonen dat de kras nog niet bestond. Enige nadeel hier is dat de hersteller retentierecht heeft, hij mag dus weigeren de gsm mee te geven tot de factuur betaald is.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2023 14:48

Te beginnen door afspraken op papier te zetten, zeker als u al uw twijfels heeft bij de gang van zaken. Als u dit heeft, hoeft u enkel terug te verwijzen naar deze afspraak. Indien niet is het woord tegen woord.

Terug naar “Gebrekkige Producten”