Gebreken bij aankoop van nieuwe wagen

BrechtC.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gebreken bij aankoop van nieuwe wagen

#1 , 09 feb 2020 20:06

Geachte,

Ik heb op 30/08/2019 een nieuwe auto aangekocht, dit via een ballon financiering.
Kort na mijn aankoop merkte ik al enkele problemen met de sensors en elektronica van mijn wagen op.
Zo sprongen o.a. de dode hoeksensors op zonder er een wagen in de buurt was, of klapte de elektrische spiegels niet in en werkte de lane assist in de meeste gevallen niet. Daarnaast zat er ook water in de koplampen. Rond nieuwjaar geeft mijn wagen plots de melding dat er een motorstoring is, en het vermogen verminderd is. Aangezien de motor niet normaal klonk heb ik de wagen laten takelen, in mijn contract stond dat takelen in België gratis was en ze de wagen naar de garage van aankoop brengen. Dit bleek plots niet zo te zijn, aangezien ik verder dan 30km van mijn garage was diende ik 80 euro te betalen voor de takeldienst. Ik heb de wagen toen naar de dichtstbijzijnde merkgarage laten slepen waar ze me zeiden dat het om een stekker ging die los zat en dat er voor de rest niets mis was. Na nieuwjaar nam mijn garage contact met me op en vroegen ze me om langs te komen voor een extra nazicht. Toen ik hen aansprak over de takel dienst kwamen ze geheel uit de lucht gevallen. Ook zij bevestigde dat het om een stekker ging die los zat, het falen van de elektronica als ook het water in de koplamp vonden ze normaal en zagen ze niets van terug in het meldingssysteem.

Een week later heb ik opnieuw het zelfde probleem, ook hier kreeg ik weer de foutmelding dat mijn motor vermogen verlaagd was. Toen ik contact opnam met de garage moest ik eerst zelf kijken of de stekkers goed staken, toen dit het geval was diende ik met de wagen naar de garage te komen. Tijdens mijn rit naar de garage schakelde plots mijn noodrem systeem in zonder dat er een obstakel voor me reed. Eens in de garage aangekomen kreeg ik eerder het gevoel dat er met ongeloof naar mijn verhaal werd geluisterd.

Toen de wagen klaar was kreeg ik aan de receptie een verkeerd verhaal te horen, uiteindelijk vernam ik van de eigenaar van de garage dat het om een storing ging op een bepaalde as van de wagen, veroorzaakt door een slecht contact van de stekker. Indien ik deze wou laten repareren diende ik meer bewijs materiaal in te leveren en moest ik dit filmen en fotograferen wanneer dit zich nog eens voor deed. Na de test ritten die ze hadden gedaan kreeg ik dus een auto zonder benzine in de tank en zonder een oplossing terug.

Uiteindelijk reed ik 21/01/2020 terug van mijn werk, dit was ongeveer rond 23u. plots kreeg ik de melding dat alle sensors geblokkeerd waren en kort daarna de zelfde melding van de motor dat ik weer vermogen verlies had. Kort na deze melding sloeg de motor af en viel de wagen stil. Ik was bijna thuis en heb de wagen meermaals proberen te starten, uiteindelijk na nog een keer stil te vallen ben ik tegen 40km/u tot mijn thuis kunnen rijden. De wagen kon niet harder dan 40km/u meer rijden. De dag erna zijn ze da wagen bij mijn thuis komen halen en een 5 tal dagen later kreeg ik te horen dat er een geheel nieuwe motor in de wagen moet geplaatst worden. Over het elektronica probleem wordt er gezwegen.

Ik had graag geweten wat mijn rechten zijn als consument. ik werd telkens terug gestuurd zonder dat er iets aan mijn wagen gedaan werd tot het punt dat de wagen gewoon onbruikbaar werd. Ik heb tot de dag van vandaag nog niets terug gehoord van mijn wagen. Ik heb eerlijk gezegd het vertrouwen in zowel de garage als ook in de huidige wagen verloren.

Ik doe heel wat kilometers voor mijn werk en wil daarom ook kunnen vertrouwen op mijn wagen. Maar dat lukt niet met een wagen die 5 maanden oud is en zulke gebreken vertoont. Ik denk ook niet dat het vervangen van de motor de elektronische problemen zou oplossen...

Het liefst van alles zie ik de ballon financiering verbroken of wil ik een alternatief voor mijn wagen. Maar hier staat nauwelijks iets over vermeld in het contract.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 09 feb 2020 20:56

Raar dat het automerk dit niet ernstiger aanpakt... officiële dealer of kleine onafhankelijke/parallelimport?

BrechtC.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 feb 2020 21:10

Raar dat merk dit niet ernstiger aanpakt... officiële dealer of kleine onafhankelijke/parallelimport?
Bedankt voor uw antwoord! Het gaat over een officiële merk verdeler.
Het is inderdaad niet de service die ik verwacht had, ik krijg ook van hen telkens het excuus dat de tijden en manier van werken veranderd zijn sinds ze door PSA groep zijn overgenomen. Maar daar heb ik als klant natuurlijk niets aan...


Geen (merk)namen aub - zijn vervangen of verwijderd - Inazuma

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 feb 2020 09:08

Maak uw klachten over aan de Invoerder.
Waarom wacht je zolang om aan de garage te melden telkens je problemen hebt (melden per AS)

BrechtC.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 feb 2020 10:21

Maak uw klachten over aan de Invoerder.
Waarom wacht je zolang om aan de garage te melden telkens je problemen hebt (melden per AS)
Bedankt voor uw antwoord. Van het merk zelf hebben we nog steeds geen gehoor gekregen buiten dat ze het zullen bekijken.
De gebreken zijn allemaal meteen gemeld aangezien de wagen niet kon verder rijden.
Dit op de eerst opkomende falingen van de elektronica na toen ik de wagen pas had. Daarvoor was een afspraak voorzien na de kerst periode want dit zou niet ernstig geweest zijn.

Ik hoop via dit forum te weten te komen of ik als consument in dit geval stappen kan zetten, er is me een wagen verkocht met defecten en dit binnen de zes maanden van mijn aankoop.

Mvg,
Brecht

Terug naar “Gebrekkige Producten”