Verkeerde kleur --> sorry geen retour

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verkeerde kleur --> sorry geen retour

#1 , 15 aug 2019 15:24

Ik ben een badkamerbouwer en worstel met het volgend probleem ;

Een klant zoekt een retro kraan voor een landelijke badkamer.
Mijn groothandel stelt een kraan voor die we moeten kiezen op basis van foto's op de website van de fabrikant.
Mijn klant kiest een donker bruine kraan in brons.
Als ik de kraan binnen krijg is deze in goud kleur.
Ik stel onmiddellijk mijn groothandel op de hoogte dat dit niet de gekozen kleur is en de klant gaat niet akkoord met deze kleur.
Het antwoord van de groothandel : " die kleuren kunnen soms wat afwijken, dit is brons kleur volgens de fabrikant"
De afbeelding op hun site is nochthans een heel ander kleur.
Na 2 weken vraag ik of er nieuws is over dit voorval aan mijn groothandel en deze antwoord met ;
Onze vertegenwoordiger heeft iets afgesproken met de fabrikant, er is een stalen boek nu en Uw klant kan alvast een kijkje nemen
en dan bestellen we de juiste.
De klant kiest een andere kleur dat op brons lijkt, maar het brons in de stalenboek ziet er ook anders uit dan de geleverde kraan, ook de
vertegenwoordiger van mijn groothandel maakt deze opmerking !!!!
Ondertussen is die nieuw gekozen kraan geplaatst, betaald en alles is in orde.

Nu komt het leuke .....
Een half jaar later,
mijn groothandel zegt dat ze de verkeerd geleverde kraan niet kan terugsturen,
ze hebben deze nog liggen, ze gaan ze leveren aan mij en ik zal ze moeten betalen .....

Het gaat hem om een kraan van 4000 € die ik aan de straatstenen nooit ga kunnen verkopen door de lelijke kleur,
heb ik dan ook geen recht op herroepingsrecht ?


Leda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 15 aug 2019 15:26

Herroepingsrecht is enkel voor particulieren. Wat uiteraard niet wil zeggen dat u gewoon akkoord moet gaan.

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2019 14:13

TS schrijft:

>mijn groothandel zegt dat ze de verkeerd geleverde kraan niet kan terugsturen,
ze hebben deze nog liggen, ze gaan ze leveren aan mij en ik zal ze moeten betalen .....

De verkoper is aansprakelijk voor de verkeerde geleverde kraan conform artikel 1649quater BW. Bijgevolg hebt u op grond van artikel 1649quinquies BW het recht op vervanging van het product. Ik begrijp uit uw schrijven dat die vervanging reeds is gebeurt.
.

Reclame

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 aug 2019 20:41

@TS

Mijn dank voor Uw reactie.

Er is inderdaad een andere besteld en geleverd door mijn groothandel, deze heb ik netjes betaald omdat dit de gewenste kleur was, maar de kraan die ik destijds in retour was gegeven ( de foute kleur) zou ik nu ook moeten kopen, een half jaar na datum, omdat de fabrikant deze niet terug neemt.


Ik heb een mail waarin mijn groothandel toegeeft dat de geleverde kraan een andere kleur is,
op de website was een foto van de kleur te zien , donker brons met patine en geen goudkleur,
en er is na mijn klacht enkel gezegd ; "onze vertegenwoordiger heeft iets afgesproken met de fabrikant,
we gaan een nieuwe bestellen."
Nu een half jaar later krijg ik een aanmaning van de eerste factuur, die van de verkeerde kraan die ik in retour heb gegeven,
de tweede factuur heb ik betaald omdat dit de juiste kraan was. Ze hebben dus een nieuwe bestelling gedaan, zonder mij op de hoogte te brengen of zonder duidelijke communicatie dat ik die verkeerde ook zou moeten betalen.. Spijtige zaak, ben er meer dan 10 jaar trouwe klant bij hen, maar dit is geen manier van zaken doen volgens mij.

MVG Leda

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 18 aug 2019 21:47

Uiteraard de eerste factuur protesteren aangetekend en met uitleg.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 aug 2019 14:56

Kiezen op een kleurenfoto is altijd riskant. Die kleuren zijn bijna nooit gelijk aan de werkelijkheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2019 15:01

Als je een kleur van iets besteld dan is er nog steeds een ral nummer dat je opgeeft welk kleur het juist is.
hoeveel soorten rood en soorten groen heb je niet, die zijn enkel te onderscheiden met een ral nummer, als je speciale silicone wil kan je dit bestel op ral nummer.
Het zou me echt verwonderen dat dit in wereld van het sanitair anders is.

in de geel tinten heb je 30 kleuren en in de bruin kleuren heb je 20 kleuren en in die 50 kleuren zit je kraan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2019 15:28

Hier heb je de ral kleuren voor een kraantje !

Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2019 20:31

Mijn dank voor jullie reactie,
Over de foutieve kleur is geen betwisting, de kraan is goudkleur en heeft geen patine wat op de afbeelding op de website wel het geval was.
Het probleem zit hem bij mijn groothandel, ik breng de kraan onmiddellijk terug, ze zeggen dat ze iets hebben afgesproken met de fabrikant, (wat zeggen ze niet) en ik moet nu kiezen uit een stalenboek.
Alles is in orde nu maar de kraan die in retour is gegeven zou ik ook moeten betalen, daar wringt het schoentje en zoals Franciscus zei zal ik deze factuur aangetekend protesteren.

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 21 aug 2019 09:11


Alles is in orde nu maar de kraan die in retour is gegeven zou ik ook moeten betalen, daar wringt het schoentje en zoals Franciscus zei zal ik deze factuur aangetekend protesteren.
beetje laat me dunkt. een factuur dien je te protesteren binnen aanvaardbare termijn, niet na 6 maanden.

Terug naar “Gebrekkige Producten”