Chiptuning legaal? Hoe claim indienen!

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Chiptuning legaal? Hoe claim indienen!

#1 , 15 aug 2019 00:12

Hallo,

Ik heb een vraag of de verkoper van een wagen via de garage verplicht te melden is en op te nemen op het verkoopscontract dat de wagen gechiptuned werd. Voor zover ik verstaan heb is dit illegaal, maar moeilijk als koper te achterhalen.

Ahwel wij zijn net te weten gekomen dat onze wagen is gechiptuned en hebben nu enorme kosten aan onze wagen. Het merk trekt zich nu terug omwille van deze chiptuning, alle garantie vervalt! Wij hebben ter goeder trouw deze auto gekocht.

Wat als de koper van deze wagen ook niet wist dat hij gechiptuned was? Wie is dan aansprakelijk! Wij hebben ter goeder trouw deze wagen van toch wel een grote garage gekocht als zijnde nieuwe tweedehands. We hebben een idee waar deze chiptuning werd gedaan. Deze wagen mag officieel niet op de baan? Hoe loopt nu zulk een procedure voor schadeloosstelling en mogelijks zelfs na 2 jaar ontbinding van het contract!! Ik voel me opgelicht...

Bedankt voor de hulp (beetje wanhopig nu!)

Wie kan mij hier een geschikte raadsman aanbevelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 aug 2019 09:10

Dus jij wil een wagen waarvan je weet dat er illegale werken zijn aan gebeurd, doorverkopen aan een andere onwetende koper. Niet mooi en al zeker illegaal.
Aanvaard uw verlies, dat je hebt opgelopen door uw eigen onvoorzichtigheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2019 10:00

Ontbinding na 2 jaar aankoop tweedehandswagen ?

Maar wist die garage het zelf ?

Iedere chiptuning kan ongedaan gemaakt worden, en terug naar de fabriek instellingen gedaan worden, dus zo een probleem is dit niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 aug 2019 11:31

Efkes voor voorgaande posters ter verduidelijking...

1) Wij kopen bij een onafhangkelijke verdeler een Merk auto met nog Merk garantie ( verschillende mails hieromtrent werd dit bevestigd aan ons!)
2) We rijden ermee en gaan hierbij naar een Merk garage in onze buurt voor onderhoud omwille van de geldende gegeven resterende Merk garantie
3) Tijdens onderhoud wordt de wagen uitgelezen. In de achterliggende systemen komt een melding te staan dat deze getuned is. Dit is ongeveer 1,5jaar na aankoop omdat dit de eerste keer was dat een groot onderhoud moest gebeuren en dus leest men de auto uit!! Hiervoor was dit niet het geval! Maar noch de garage ziet dat direct in hun systemen of men maakt hier gewag van..
4) Na 3 jaar of net nog binnen het verstrijken van de 2 jaar gegeven garantie loopt het mis. Vermits we aan Merk garantie zitten, gaan we naar onze dealer. Hier komt nu bij dat ze heel wat kosten moeten doen om dit te herstellen, het Merk ziet dat de wagen getuned is en dus handen af van de garantie..en wij ophoesten voor 3000€ herstelkosten (inlaatsrpruitstuk kapot, Nox sensor, etc...)
5) Op dat moment wilden we een soort van coulangeregeling treffen, maar dat lukte dus niet omdat toen voor ons voor het eerst naar bovenkwam dat deze wagen getuned was

==> Wij hebben nagenoeg een nieuwe wagen gekocht, tegen toch wel een faire tweedehandsprijs!

Dus wij hebben ter goeder trouw gekocht en voelen ons nu eigenlijk bedrogen door deze toch wel grote garage! Dit is de situatie nu..wij moeten nu veel kosten ophoesten en dat is toch niet door onvoorzichtigheid bij aankoop of laat iedereen op zijn aankoop zetten (niet gechiptuned... ) dat verwacht je toch niet van een gerenomeerde garage. zoals je in andere fora kan lezen kan je daar bijna niet achterkomen. Voor ons was het een eerste duurdere aankoop van een grotere gezinswagen!!

Ik spreek niet over particulier doorverkopen aan andere personen..ik wil gewoon weten wat mijn rechten zijn bij zulke een aankoop. Is dit een verborgen gebrek. Er staat op de bestelbon ook nergens vermeld dat de aankoop is van de wagen zoals hij zich op dat moment bevindt etc...ook niet dat hij getuned is.

En ja wist de verkoper dit? maar moet ik daar dan voor opdraaien, ik heb een contract met hem...

En inderdaad we moeten eens nagaan waar de chiptuning werd gedaan en dan ongedaan maken, dat was zowiezo mijn plan. We hebben die pk's niet nodig..auto heeft zo genoeg pk's..en gaat wsch ook verdere schade voorkomen.. (nu inlaatspruitstuk kapot, erg klep vervangen, etc... )

We hebben al iets meer gegevens kunnen achterhalen en mij lijkt het erop dat de verkoper het moet geweten hebben..nu nog waterdicht maken dat hij het effectief wist..

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 15 aug 2019 11:51

Van een grote merkgarage verwacht je inderdaad dat ze volgens het boekje werken (en dus niet tunen zonder een nieuw aangepast gelijkvormigheidsattest af te leveren). Er zijn sommige merken die soms chiptuning doen doch dan wel legaal door een nieuw gelijkvormigheidsattest af te leveren en eventuele bijhorende andere ingrepen uit te voeren (zwaardere remmen, versnellingsbak die hoger koppel aankan, etc)

Chiptuning zonder de bijhorende papieren is idd frauduleus: je bedriegt oa de verzekeringsmaatschappij omdat de motor sterker is dan opgegeven op het gelijkvormigheidsattest en er ev belastingen ontdoken worden.

Als je iets wil bekomen dan zal je moeten bewijzen dat het een verborgen gebrek was (maw verkoper wist dat er getuned was en heeft dit moedwillig verzwegen). Dit betekent procederen waarbij de rechter als eerste stap een (dure door u voor te schieten) gerechtsexpert zal aanstellen om de casus te onderzoeken en een advies op te stellen. Bv al nakijken of de diagnoseapparatuur van het Merk dit als een alarm aangeeft of niet. Of hoe de dealer kan zien dat er getuned werd.

Ws doe je er beter aan om verlies te nemen, de wagen te laten herstellen en verder te leven. Procederen is duur en de kans op succes twijfelachtig. Jij kan wel zeggen dat je de tuning niet zelf hebt laten doen (wat zo zal zijn) doch je zal ws ook niet kunnen bewijzen dat ze er al was bij aankoop ...

Trouwens, om de beschreven schade te veroorzaken moest de motor al zwaar opgekieteld geweest zijn en bovendien met een “constant” stevige voet gereden geweest zijn waardoor een belletje zou moeten gaan rinkelen zijn.

Besafe
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 aug 2019 12:02

bedankt voor dit antwoord.. een stevige voet is het inderdaad wel niet, we trekken langzaam op aan de lichten etc.. bij ons alles trajectcontrole etc...

De tuning eraf te laten halen lijkt mij dus wel het beste voor de wagen.. ik ga uiteraard nog verder graven en als ik het chiptuning bedrijf ken en heb momenteel ook al de vorige nummerplaat van de wagen gevonden dan kan ik alsnog zien wanneer zij getuned hebben.

Kan men nagaan op welk moment de wagen werd getuned door deze uit te lezen in een tuningbedrijf? Als dit voor aankoopdatum ligt is het al zeker niet door ons gedaan, doch nog te bewijzen dat dit een verborgen gebrek is dan? Ik weet het niet hé, ben maar hardop aan het denken..

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 aug 2019 12:33

Voor zover ik verstaan heb is dit illegaal, maar moeilijk als koper te achterhalen.
Dit is inderdaad illegaal.

Probleem is om te bewijzen dat de verkoper dat wist - of mogelijk zelfs zélf uitgevoerd heeft

Als u dat lukt, is het een verkoop met een bewust verborgen gehouden gebrek, van een voertuig dat niet meer voldoet aan zijn goedkeuring
(boetes tot 80.000 € ... maar die wetgeving wordt nauwelijks toegepast)

Deze wagen mag officieel niet op de baan?
Inderdaad ...

Hoe loopt nu zulk een procedure ...
Alles begint met 1 vraag:

Wat kan u bewijzen :?:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 aug 2019 13:24

3) Tijdens onderhoud wordt de wagen uitgelezen. In de achterliggende systemen komt een melding te staan dat deze getuned is. Dit is ongeveer 1,5jaar na aankoop
Valt dààr een datum van aanpassing / chiptuning uit te halen ?

Maar noch de garage ziet dat direct in hun systemen of men maakt hier gewag van..
Voor hen is dat een tweedehandsauto, waarvan men niet weet wat er voordien mee gebeurd is, of wat u er mee gedaan hebt - u kan die chiptuning immers ook zelf laten installeren hebben ...

Ze zien dat mogelijk wel, maar daarom zeggen ze er nog niets van ....

4) het Merk ziet dat de wagen getuned is en dus handen af van de garantie.
Standaard bij chip- en andere motortuning ...

gaat wsch ook verdere schade voorkomen.. (nu inlaatspruitstuk kapot, erg klep vervangen, etc... )
Dat willen idd wel eens dure reparaties zijn, maar zijn niet noodzakelijk gelinkt aan chiptuning
Anders gezegd: je kan dat ook voor hebben zonder chiptuning
Sensors willen wel eens stuk gaan.
Zeker EGR-kleppen zijn notoire onderdelen, in bijzonder bij pittige zuinige diesels. (Als die dan nog wat opgekitteld worden ...)
Slibben dicht met roet, of plastiek (!) onderdelen slijten zodanig dat de klep niet meer werkt .

En dat is een probleem ...
We hebben al iets meer gegevens kunnen achterhalen en mij lijkt het erop dat de verkoper het moet geweten hebben..nu nog waterdicht maken dat hij het effectief wist.
Dat is één stap: de fout bewijzen.

Nadien valt er ook nog te bewijzen dat de schade die u had, effectief veroorzaakt werd door die fout.
Ook niet simpel ...

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 aug 2019 00:24

Wat ik in heel deze zaak toch niet erg goed begrijp is dit: hoe kan iemand nu niet weten dat zijn wagen getuned is ? Een tuning is toch al gauw zo'n +50PK en meestal een pak meer.en dat voel je toch goed aan de hernemingen, acceleraties op de snelweg enz.. Je voelt toch onmiddellijk dat de wagen die je gekocht hebt veel sterker is dan je vorige wagen ?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 23 aug 2019 22:06

Wat ik in heel deze zaak toch niet erg goed begrijp is dit: hoe kan iemand nu niet weten dat zijn wagen getuned is ? Een tuning is toch al gauw zo'n +50PK en meestal een pak meer.
Chiptuning is doorgaans geen 50+ PK extra
Indien wel, vertrek je ook al van een pak PKs en vallen die 50 extra paardjes ook weer minder op

Bovendien, als je niet weet waarmee te vergelijken is dat ook lastig hé.
Hoe vaak haalt de doorsnee bestuurder het volle vermogen nog uit een auto ?

Terug naar “Gebrekkige Producten”