problemen met fiscus

tom30
Topic Starter
Berichten: 4

problemen met fiscus

#1 , 12 okt 2010 16:12

Hallo,

Ik heb fouten gemaakt door in het zwart te gaan werken (fiscale fraude). Het begon allemaal met dat ik graag een internet bedrijf wilde opstarten, en hierdoor aan zelfstudie (experimenteren) begon. Ik was toen werkloos en door mijn sociale angststoornis (dat ik geheim hield) was ik gedoemd om ook werkloos te blijven.
Tijdens het experimenteren verdiende ik geld: 100 euro per maand, 1000 euro per maand, enzovoort. Ik wilde dat dolgraag aangeven, maar als werkloze mocht je niets verdienen en als je iets verdient moest je een bedrijf opstarten.
Ik heb het zo jaren volgehouden, maar ik hield er bijna niets aan over omdat ik alles terug investeerde in webhosting, domeinnamen, computers, en zo meer. Soms zat ik wel dag en nacht aan de pc.
Ook heb ik een sociale woning toegewezen gekregen tijdens de beginperiode van mijn zwart werk.

Na jaren op deze manier gewerkt te hebben (ik besefte niet dat ik serieus fout zat) heb ik een bedrijf opgestart met spaargeld uit het zwart werken. Na 2 jaar krijg ik opeens de fiscus op mijn dak die vanalles willen onderzoeken omdat ze betalingen richting mijn rekeningnummer op papier hebben. Ik ontving het geld gewoon op mijn rekeningnummer, omdat ik daar nooit bij nagedacht heb.

Omdat ik te weinig verdiende met mijn bedrijf, heb ik het zwart werk gewoon door laten lopen. Het geld stroomde letterlijk vanzelf binnen zonder dat ik daar een minuut voor hoefde te werken. Zelfs toen ik het vanzelf "dood wilde laten gaan", stegen de inkomsten plots naar meer dan het dubbele. Maar ik wilde het niet allemaal wegdoen, omdat ik een manier zocht om die inkomsten samen te voegen met die van mijn kleine bedrijf.

Mijn vraag is hoe nu verder?

- Welke straffen mag ik verwachten (ik ben getrouwd en vader van jonge kinderen, en wil mijn gezin ook beschermen)?
- mag ik mijn bedrijf nog houden?
- hoe zit het met de sociale woning dat ik nu heb?
- wordt ik enkel gestraft voor het geld dat de fiscus mis heeft gelopen, of gaat het hele bedrag + boetes naar de fiscus?

Ik hoop dat iemand mij antwoorden kan geven, want ik wil eindelijk eens af van die miserie waarin ik me ingestort heb!

Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Swa
Berichten: 118

#2 , 12 okt 2010 16:32

"Het geld stroomde letterlijk vanzelf binnen zonder dat ik daar een minuut voor hoefde te werken"???

Jeetje! Wat voor een internetbedrijf was/is dat dan wel? Graag wat meer toelichting, aub?

tom30
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 okt 2010 14:53

offtopic: Ik verkocht vanalles (verzekeringen, meubelen, en zo meer) voor derden. Google levert de bezoekers gratis, en die bezoekers klikten dan door naar de verkopers. Ik hoefde dus niets te doen.

ontopic: Kan iemand een antwoord geven op mijn vragen? Op het internet vind ik niets terug van straffen en zo meer. Nieuwsberichten over veroordelingen gaat enkel over bendes, en individuelen die miljoenen euro's niet aangegeven hebben.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 14 okt 2010 07:32

de periode dat je werkloos was kan tot 5 jaar teruggevorderd worden gezien je zelfstandige activiteit.

Lightning

#5 , 14 okt 2010 07:55

+ belasting op uw zwartwerk verhoogd met boete te betalen aan de fiscus
+ achterstallige RSZ bijdragen
(+ mogelijk onderzoek naar het frauduleus verkregen hebben van een sociale woning)

tom30
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 15 okt 2010 00:32

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe! Ze helpen me het geheel te begrijpen en me hierop voor te bereiden.

Wat ik tot nu toe heb;

1. Ik moet mogelijk de verkregen uitkeringen tot 5 jaar terug terugbetalen,
2. Ik moet de niet-betaalde belastingen + een verhoging betalen aan de fiscus,
3. Ik riskeer geen gevangenisstraf (?), /// Ik heb van iemand gehoord dat ik ook "strafrechtelijk"(weet niet echt wat dit inhoud) vervolgd kan worden.
4. Ik kan mijn sociale woning verliezen, en dus moet ik privé gaan huren,
5. Ik mag mijn bedrijfsactiviteiten verderzetten.

Wat het onderzoek betreft werk ik niet echt mee, in de zin dat ik stukken bezorg maar soms antwoord dat ik het niet weet. Ik heb namelijk liever dat ze het zelf uitzoeken, want ze hebben het nummer van mijn rekening al en ze kunnen zelf de herkomst achterhalen. Riskeer ik hiermee nog meer straf!? Mijn angststoornis speelt hierin een rol.

En als ik een hoge boete krijg, dat ik niet kan betalen. Hoe werkt dan de procedure? Stel dat ik voor 1 maand 4000 euro omzet maak, waarvan ik uiteindelijk 2000 euro hou...Als zelfstandige heb ik geen vaste inkomsten.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 okt 2010 07:20

je kan, o.a. voor fraude met werkloosheidsuitkeringen voor het gerecht gedaagd worden. Daar riskeer je een strafrechterlijke veroordeling met in theorie een gevangenisstraf mogelijk (let wel: in theorie)

Meewerken KAN een strafvermindering teweegbrengen.

tom30
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 20 okt 2010 00:57

JPV, Dank je wel voor de verduidelijk!

Franciscus
Berichten: 38665

#9 , 30 okt 2010 15:08

Parket kan gezien fraude ook uw bedrijf ambtshalve failliet verklaren
Al het ' verdiende geld als inkomsten uit witwas beschouwen en het met beslag leggen en vragen om verbeurd te verklaren.
Kortom ALLES wat uit uw fraude voorkomt en alles wat met het geld EN de opbrengsten zou kunnen gekocht zijn dus uw gans vermogen ... indien weggegeven dus ook dat geld.
Zij en dat is FGP sectie ecofin - witwascel of fraudecel zullen ook alle geldstromen terugvolgen naar de bron en daar ook eens gaan rondneuzen.
Vermoedelijk zal een onderzoeksrechter aangesteld worden die opdracht zal geven om uw gans leven met een fijne kam uit te pluizen.
Niet meewerken is vragen om nog meer moeilijkheden. Als ze vermoeden dat je niet meewerkt of tegen werkt zoeken ze verder.
Ik raad u aan met een advocaat te gaan praten en een minnelijke regeling proberen af te sluiten.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 31 okt 2010 12:13

Als bedrijfsleider/zelfstandige.vennoot neem ik uw verhaal toch met een hele grote korrel zout

"ik hield er niks aan over ik investeerde alles opnieuw ? En hoe denkt u dat een legaal bedrijf het doet. Inkomsten die niet uitbetaald worden maar gebruikt worden
voor investeringen zijn wel degelijke belastbare inkomsten alleen op een andere manier. Een bedrijf betaald nu éénmaal zijn investeringen met zijn inkomsten en inkomsten
zijn winsten daarna worden daar kosten vanaf getrokken. Bedoeling van investeren is groeien of het makkelijker maken ivm bvb een productiekost
en dus meer geld verdienen. Niks meer niks minder. U hield er dus wel degelijk aan over weliswaar niet in cash geld

ik verdiende er niks mee maar het geld stroomde binnen ? als een goed nagedacht over dit.
ik hield er maar 2000 € / maand aan over ? idem dito vooral die maar vind ik grappig.
en bovendien neemt u blijkbaar zonder scrupules ook nog eens een sociale woning in gebruik die eigenlijk al was het maar alleen op basis van in-
komsten aan iemand anders toekomt die misschien met MINDER DAN 1000 € per maand !!!! moet toekomen.
enz, enz, enz ......

als ik uw verhaal lees ben ik wel degelijk kwaad hoor. Ik timmer al 20 jaar aan de weg en doe dat wel op een faire manier. Ik zal mezelf niet heiliger
verklaren dan de paus en net zoals alle zelfstandige belgen doen wij ook soms dingetjes zonder muziek maar ik verlies de redelijkheid niet uit het
oog.
Ik denk dat u in eerste plaats en vooral op eigen borst zal moeten slaan. Het hanteren van enige naiviteit of onwetendheid kan ik moeilijk aanvaarden.
als u alles kwijtspeelt en dan ook nog de consequenties moet voor dragen dan kan u het alleen uzelf en niemand anders kwalijk nemen dat u het vanaf
nu heel erg moeilijk kunt krijgen. In de ogen van eender welke officiele instantie bent u nu een fraudeur en zwartwerker. U hebt misschien geen klanten
van u benadeeld maar duidelijk wel de RSZ, de BTW en de belastingen. Dan hou ik nog geen rekening met allerlei heffingen die een normaal bedrijf
krijgt opgelegd en feit dat u aan pure concurrentievervalsing hebt gedaan
Ik hoop echt wel dat het Parket sereen en fair blijft in uw zaak maar ik hoop voor u dat ze niet mild blijven vanwege één of ander hulpkreet. U zal voor
al zelf eerst de verantwoordelijkheid moeten opnemen voor uw daden.
En als u het rechte pad wil bewandelen dan zal u zien dat het allemaal niet zo simpel is als men laat uitschijnen.
Ik ben gemiddeld tot 3 uur per dag bezig met wat ik noem stomme vervelende administratie die mij alleen geld kost. Maken van facturen en het doen
van bestellingen beschouw ik dan nog als een vruchtvolle activiteit dus ik laat die buiten die 3 uur. Dan heb ik nog uitvoerende taken. Persoonlijk ge
zien hou ik geen 2000 netto € over aan mijn activiteiten wat een bewuste keuze is. En ik heb nog nooit in mijn leven de morele durf gehad om een
sociale woning te vragen zeker als ik weet dat ik in het begin van mijn activiteit aan de achterkant van één of ander groot warenhuis meer dan eens
beter en verser brood en toespijs had kunnen vinden dan in mijn eigen kast. En nu komt daarbij dat ik heel erg veel van thuis werk wegens herstellend
na zwaar werk ongeval. En daarbij moet ik niet teveel rekenen op allerlei instanties tenzij de gelukkig goede verzekering via mijn eigen bedrijf

enz enz enz.

Sorry, en ik herhaal het nog eens. Als voor-eigen-rekening-werkende Belg kan ik mij op geen enkele manier inleven in uw zaak. U bent daar al jaren mee
bezig en de periode van reflectie over wat u allemaal verkeerd deed en doet is allang verbeurd. Nu ze aan de deur komen kloppen zal het belangrijkste zijn
dat u meewerkt want uw uitspraak omtrent dat je niet meewerkt omdat ze het allemaal zelf beter kunnen uitzoeken omdat u het niet meer weet doet de
oprechtheid van uw verhaal toch ook geen deugd.

ik heb voor u één advies. De uitspraak "mea culpa" blijven herhalen zoals de leden van Hara Krischna doen zodat dit besef u zal helpen waar u voor zal komen
te staan en hoe het te verwerken. En zoals Franciscus zei voeg ik er volgende aan toe. Reguleer eerst uw zaken opdat alles op orde is en deze illegaliteit stopt
Ga daarna met een advocaat praten en als je geluk hebt zal die advocaat misschien een regeling kunnen treffen want ik denk niet dat u op veel begrip van de
betrokken instanties zal kunnen rekenen. Iemand die wit poeder verkoopt aan 50 € voor 2 gram moet parket ook nie wijs maken dat hij nie beter wist dan dat het suiker was
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”