Hoe rechtsgeldig is een SMS

etvb1968
Topic Starter
Berichten: 4

Hoe rechtsgeldig is een SMS

#1 , 23 sep 2010 16:33

Hallo,

Ik ben in discussie met een leverancier, deze heeft mij beloofd om een aantal van zijn producten
terug te nemen, ik heb daarvoor een voorstel gedaan aan hun, en tijdens een telefoon gesprek
zei hij dat hun moesten uitzoeken 'hoeveel ze zouden terugbetalen'...

Nu hoor ik vandaag dat ik de producten moet terug brengen anders kunnen ze geen credit maken,
wat begrijpelijk is, maar nu ben ik bang dat hun als ze de producten terug hebben, een belachelijk
laag bedrag gaan crediteren.

Dus vandaag heb ik een SMS gestuurd naar dezeleverancier, met de vraag wat de status is van mijn
gedane voorstel, vervolgens SMS hij terug 'aanvaard'

Blij maar toch achterdoctig verzoek ik hem om mij dit even door te mailen, daarop krijg ik het antwoord
dat hij nu onderweg is maar het vanavond zal doen NA de overdracht van de goederen.

De vraag nu is, hoe rechtsgeldig is het feit dat hij me een SMS stuurt waarin hij aangeeft dat mijn voorstel
is aanvaard...

Bij voorbaat dank, tenslotte een gewaarschuwd mens telt voor twee ;)

Met vriendelijke groet,
Etienne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 23 sep 2010 16:43

Overeenkomsten via SMS kunnen rechtsgeldig zijn op voorwaarde dat uit de tekst kan opgemaakt wat er overeengekomen wordt.
Met enkel het woordje "aanvaard" vrees ik er dus een beetje voor.

etvb1968
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 23 sep 2010 16:51

Hallo Lightning,

Het feit dat mijn eerste SMS rept over mijn voorstel veranderd hier niets aan ?

Met vriendelijke groet,
Etienne

Reclame

Lightning

#4 , 23 sep 2010 17:40

Hoe gaat u aantonen dat die "aanvaard" een antwoord was op precies die ene SMS?
Als er nu had gestaan: "ik ga akkoord met uw voorstel op mail van gisterenavond", dan had u iets in handen.

etvb1968
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 23 sep 2010 17:45

Dat is precies wat ik nu verkregen heb, ik heb hem gevraagd "Dus het volledige voorstel tot terug gave van de machines en het betaalplan is geaccepteerd" en daar krijg ik dus op terug, inderdaad, en of ik hem even wil bellen, dat heb ik gedaan, en daar bevestigt hij dat het management alles heeft goedgekeurd. en dat geprek heb ik dan ook nog opgenomen, ik weet dat dit niet ontvankelijk is in een rechtszaak, maar het zet wel de rechter op de juiste gedachte.

Hoop dat ik nu genoeg ben ingedekt, en ga dus straks vertrekken om de machines terug te brengen...

Thanks voor de adviezen!!

Etienne

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 23 sep 2010 17:57

*kuch*

zolang u zichzelf toestemming hebt gegeven om dat gesprek in audio op te nemen zal die opname als bewijs aanvaard kunnen worden. Voor een audio opname is toestemming van één van de partijen in het gesprek voldoende... :)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”