rechtszaak tegen mij zonder da ik op de hoogte ben, kan dit?

CVI
Topic Starter
Berichten: 2

rechtszaak tegen mij zonder da ik op de hoogte ben, kan dit?

#1 , 11 mei 2010 14:07

Besten,

wij kregen maandag een deurwaarder over de vloer met een vonnis van een zaak die voor de rechtbank is gekomen wegens het niet betalen van een parkeerboete.

Het probleem zit in het feit dat zowel mijn vrouw als ik totaal niet op de hoogte waren van dit probleem. Ik nam contact met het deurwaarderskantoor en moest het volgende vaststellen;
Op 2 juni 2009 is een deurwaarder met een dagvaarding op ons vorig adres in kortrijk gekomen en heeft daar niemand gevonden, waarop de dagvaarding in de bus werd gestoken. Dit klopt want sinds 1 juni woonden wij op ons nieuw adres in Hulste. Punt 1, deze dagvaarding hebben wij dus nooit ontvangen. Ter goeder trouw wordt deze dagvaarding nog aangetekend via de post verzonden. Dit werd ook naar het adres in kortrijk gedaan. Desondanks dat wij 'domymove' bij de post hebben aangevraagd (op tijd) hebben wij ook deze aangetekende zending niet ontvangen. Mijn reactie naar het deurwaarderskantoor was dus als men een aangetekende zending stuurt, en deze wordt niet opgehaald, keert deze terug naar afzender met het bericht dat die niet werd opgehaald. Als antwoord kreeg ik te horen dat er inderdaad aangetekende zendingen terugkrijgt, maar dat men daar verder geen gevolg aan geeft. Men kijkt dus niet van wie of waarom dit terug komt. De dame van het kantoor meldde mij ook dat men het Rijksregister gebruikt om het adres van iemand terug te vinden, waarop ik heb geantwoord dat wij na enkele dagen onze verhuis zijn gaan aangeven op het stadhuis van hulste(harelbeke). Dan moet nog de wijkagent langskomen om dit te bevestigen dat we daar effectief wonen. Dus op het moment van hun opzoekingen stonden wij inderdaad nog ingeschreven op het adres in kortrijk, terwijl we effectief al verhuisd waren.

Ik zal de kosten nu betalen, omdat ik geen verdere kosten wil hebben. Ik ga ook akkoord met de eerste gemaakte kosten om een deurwaarder in te schakelen omdat de boete niet betaald werd. Maar ik veronderstel dat ik toch niet zomaar akkoord moet gaan met de kosten die bij het gerecht gemaakt zijn? Ik ben nooit op de hoogte gesteld geweest van de dagvaarding, heb 'het op de rol zetten' niet kunnen tegenhouden door de betaling bij de deurwaarder uit te voeren. Ik was eerlijk gezegd vrij gefrustreerd dat men aan terugkerende aangetekende zending geen gevolg geeft. Hoe moet ik dan in hemelsnaam weten dat er een rechtszaak tegen mij loopt.

Wat kan ik nu doen, of waar kan ik proberen de gemaakte gerechtskosten terugvorderen? Ik veronderstel dat ik binnen een bepaalde periode verzet moet aantekenen tegen dit vonnis? Graag jullie deskundige raad.

Alvast bedankt.


Mijn verontschuldigingen als ik dit niet in de juiste categorie plaats, want ik heb geen idee waar dit thuis hoort.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 mei 2010 14:49

Ik heb de indruk dat de dagvaarding correct betekend werd. Dat geen enkel gevolg gegeven wordt als aangetekende zending teruggestuurd wordt vind ik volledig normaal. De persoon voor wie de aangetekende zending bestemd is moet er zelf voor zorgen dat hij deze kan in ontvangst nemen.

U kan verzet aantekenen tegen het vonnis. Doe dat als u denkt gelijk te kunnen halen wat de grond van de zaak betreft. Voor de rest zullen het maar bijkomende nutteloze kosten zijn.

marmat
Berichten: 68

#3 , 11 mei 2010 21:42

Wat betreft het verzet. Dit moet betekend worden binnen de maand nadat U het vonnis werd betekend, zoniet vervalt het recht van verzet !

Of U verzet aantekent is inderdaad een overweging welke U zelf dient te doen. Als U verzet enkel gebaseerd is op het feit dat U de dagvaarding niet hebt ontvangen, dan vrees ik dat de rechter U niet zal volgen in Uw redenering (de dagvaarding werd immers rechtsgeldig betekend op Uw domicilieadres, ook al woonde U daar niet meer en ook al ontving U de aangetekende zending niet via het systeem van "domymove"). Bijgevolg zou dit enkel bijkomende kosten ten Uwe laste met zich teweegbrengen.

Bovendien toch nog opletten voor verdere uitvoeringskosten van beslag ! Dergelijke vonnissen zijn in de praktijk heel vaak "uitvoerbaar bij voorraad".
(Deze term staat normaal gezien in het vonnis zelf - als het exploot van de gerechtsdeurwaarder getiteld is "betekening-bevel" kun je er donder op zeggen dat het uitvoerbaar is bij voorraad).

Dit houdt in dat de gdw, na verloop van 24 uur beslag kan leggen ook al heb je een termijn van één maand om eventueel verzet aan te tekenen.

Mijn advies : als je verzet wil aantekenen, doe het dan vlug en wacht niet het einde van de termijn van één maand af. Verwittig bovendien de gdw dat je verzet zal aantekenen, zodat de gdw weet dat hij voorlopig geen beslag moet leggen.

Als je geen verzet aantekent, contacteer dan zo vlug mogelijk de gdw om het juiste verschuldigde bedrag te weten (dit kan inmiddels opgelopen zijn met een aantal kosten - nazicht beslagberichten - ter voorbereiding van het beslag) en maak een concrete afspraak wanneer je tot betaling zult overgaan.

Reclame

CVI
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 12 mei 2010 20:09

mag ik hier dan uit concluderen dat we met een probleem op dit vlak zitten in het wetboek, want ik ben verhuisd en heb dit aangegeven volgens de wettelijke regels. Toch heb ik op deze manier niets ontvangen, dus bij mijn weten kan dit toch gewoon niet. Het excuus van de gdw dat ze terugkerende aangetekende zendingen niet bekijken vind ik persoonlijk belachelijk. Ik moet welliswaar wel op de hoogte zijn dat er een rechtzaak tegen mij loopt?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 mei 2010 20:56

Wanneer hebt u uw adresverandering aangegeven op het gemeentehuis en wanneer werd de dagvaarding betekend?

Van zodra u op het gemeentehuis van uw nieuw adres aangeeft dat u daar gaat wonen wordt dit in het rijksregister vermeld en moet de gerechtsdeurwaarder een aangetekend schrijven richten èn naar het adres waar u nog bent ingeschreven èn naar het nieuw adres.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”