Niet naleven betaling na verkoopsovereenkomst aandelen

StarRover
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet naleven betaling na verkoopsovereenkomst aandelen

#1 , 23 jan 2024 11:28

Samen met een vriend runde ik een tot 2019 een Naamloze vennootschap. In 2019 zijn we overeengekomen dat ik uit het bedrijf stap en dat hij mijn aandelen bijgevolg koopt. Hij is het bedrag voor deze aandelen verschuldigd in aanbetalingen over een periode van 10 jaar, telkens te betalen op 31 december van elk jaar met een interest van 2 procent.

Nu gebeurt deze aanbetaling telkens te laat, van enkele weken tot enkele maanden. Ook dit jaar blijft de betaling uit en wil ik graag verdere stappen ondernemen. Het gaat namelijk om een aanzienlijk bedrag waarbij elke aanbetaling uit 6 cijfers bestaat.

In de koop-verkoopovereenkomst staan geen concrete bepalingen over wat er gebeurt bij wanbetaling. Nu vraag ik mij af welke stappen ik kan ondernemen en wat mijn rechten zijn?

Alvast bedankt.

Extra info:
- In de overeenkomst staat een bepaling die stelt dat de koper bij closing aan verkoper een document moet overhandigen waaruit de onherroepelijke opdracht tot betaling blijkt. Dit is niet gebeurd.
-Geschillenregeling
"Alle geschillen die eventueel rijzen tussen de partijen over de uitvoering van deze overeenkomst zullen zoveel mogelijk worden beslecht op minnelijke wijze.
Slagen partijen er niet in een minnelijke oplossing te vinden binnen een maand na het ontstaan van het geschil, dan staat de meest gerede partij vrij het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechtbanken van het arrondisement van de zetel van de NV"

Sirkii
Berichten: 5420

#2 , 23 jan 2024 13:04

Ben geen expert in de materie maar ik zou - gezien de grootte van het bedrag - een advocaat aanstellen om aan te manen/procederen. Natuurlijk duimen dat de nv niet failliet gaat …

StarRover
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2024 20:42

Ben geen expert in de materie maar ik zou - gezien de grootte van het bedrag - een advocaat aanstellen om aan te manen/procederen. Natuurlijk duimen dat de nv niet failliet gaat …
Die overweging maak ik inderdaad. Ik probeer zo lang mogelijk te wachten om het te escaleren omdat we nog steeds dezelfde vriendengroep hebben, en we elkaar dus nog vaak gaan zien.

Ik hoop ook dat de NV niet failliet gaat, al is mijn ex-vennoot persoonlijk aansprakelijk.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5420

#4 , 23 jan 2024 23:08

Best beginnen met per AS en kopie gewone brief aan te manen tot betaling

Franciscus
Berichten: 38614

#5 , 12 feb 2024 21:45

Uiteraard is ook bewarend beslag een mogelijkheid ..maar dat kan u beter via een advocaat doen.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2024 07:05

Eventueel faillissement van de NV is toch niet relevant?

Het is de andere vennoot die de aandelen gekocht heeft, niet de NV.

Waarschijnlijk was het interessanter om pakketten aandelen te verkopen naar rato van de financiën die de koper elk jaar ter beschikking had, maar dat is vijgen na Pasen.

Nu geef je eigenlijk gewoon een lening en ben je direct elk drukkingsmiddel in het bedrijf zelf kwijt. Gewoon te gek dat dit voor een bedrag van meer dan 1 miljoen euro niet professioneel is aangepakt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”