Rechtsplegingsvergoeding

fleurdevos
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rechtsplegingsvergoeding

#1 , 27 jul 2023 09:28

Hallo,
Is het mogelijk om hoger beroep aan te tekenen tegen een vonnis van het vredegerecht enkel en alleen tegen de rechtsplegingsvergoeding ?
Het gaat om een pro deo cliënt en daarbij moet de rechter in principe de minimum rechtsplegingsvergoeding opleggen.
De rechter heeft hier geen rekening mee gehouden en de RPV is 1.800 euro terwijl deze eigenlijk 105,00 euro zou moeten zijn.
Het gaat om een niet in geld waardeerbaar geschil.
Mijn vraag is dus of het mogelijk is om beroep aan te tekenen hiervoor ?

Met vriendelijke groeten

bambipower
Berichten: 1034

#2 , 27 jul 2023 13:39

Waar haal je dat de rechtsplegingvergoeding maar 105 euro is?
Indien de in het ongelijk gestelde partij van de tweedelijns juridische bijstand (pro Deo) geniet, wordt de rechtsplegingsvergoeding vastgelegd op het door de Koning vastgelegde minimum, tenzij in geval van een kennelijk onredelijke situatie. De rechter motiveert in het bijzonder zijn beslissing op dat punt.
https://rubiconlaw.be/nieuws/de-rechtsp ... ergoeding/

Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2023 13:50

Waar haal je dat de rechtsplegingvergoeding maar 105 euro is?
Art. 3: TS spreekt expliciet over een niet in geld waardeerbaar geschil.

https://etaamb.openjustice.be/nl/konink ... 09900.html

Verder kan ik helaas niet op de vraag zelf antwoorden.

Reclame

basejumper
Berichten: 4651
Locatie: Diest

#4 , 27 jul 2023 14:12

Beste

Ik lees in het KB

Art. 3.Voor de geschillen die betrekking hebben op niet in geld waardeerbare vorderingen bedraagt het basisbedrag van de rechtsplegingsvergoeding 1.200 euro, het minimum bedrag 75 euro en het maximum bedrag 10.000 euro .
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A
Berichten: 2382
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2023 14:27

Basejumper, ik weet niet wat je juist bedoelt. Volgens mij heeft de TS een punt.

Met index zal dit wel ongeveer op 105 euro uitkomen. En bij pro deo moet de rechter dit minimumbedrag toekennen, tenzij argumentatie.

Mijn eerste reactie was naar bambipower gericht.

Evi (Odos)
Berichten: 359
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#6 , 27 jul 2023 15:33

Is in het verzoekschrift waarin de pro deo werd aangevraagd ook gevraagd om de rechtsplegingsvergoeding te beperken. Indien niet of niet correct, moet die alsnog betaald worden is mijn ervaring.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38643

#7 , 27 jul 2023 18:06

Ik volg Evi (Odos).
Heb een VR dat al weten zeggen... u hebt dat niet gevraagd.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”